Het Omdenken, een inspirerende marketing campagne

Linda de Jong 09 december 2019
Het is klein, opvallend blauw en er staan allerlei kreten in, om anders te gaan denken …
Iemand? Niet? Maak dan snel kennis met het nieuwe boekje van Berthold Gunster: ' Omdenken in opvoeding '.

Omdenken in opvoeding is het kleine broertje van de andere twee (kleine) boekjes van de auteur. Je hebt namelijk ook ' Omdenken kijk-denk-creëer ' en 'Omdenken in communicatie '. ( Naar die laatste ben ik ook heel nieuwsgierig.) In totaal zijn er elf boeken uitgekomen.

Ja-Maar!
Dat is vaak het eerste wat we roepen als we het allemaal niet meer weten in de opvoeding, maar de auteur pakt het anders aan. Omdenken begint namelijk niet met ja-maar, maar met ja-en. Het blauwe boekje is daarbij een handige gids over hoe je problemen bij het opvoeden óók op kunt lossen, maar dan op een ietwat andere manier. Zo leer je waarnemen, oplossen, loslaten en omdenken in 63 bladzijden. Dit alles aan de hand van praktijkvoorbeelden, illustraties en kreten. Klinkt dat fijn? Ja, en dat is het ook.

Van gids naar sherpa
''Hoe zien wij onze rol als ouder? Zien we onszelf als een soort bondgenoot of metgezel, of eerder als een soort voorbeeldfiguur? Was dat model succesvol? ''

Omdenken in opvoeding is geen tovenarij, maar een slimme tool om als ouder niet vast te lopen in je denkpatroon. Het leest makkelijk weg en is goed toe te passen. Dit maakt het boekje lekker laagdrempelig en bruikbaar. De kleurrijke illustraties na ieder hoofdstukje geven de kern van het omdenken weer, waardoor je het nog beter opslaat in je geheugen.

Maar wat is Omdenken nou eigenlijk?
De kern van 'Omdenken in de opvoeding’ is de uitdaging om lastig gedrag van je kind niet als probleem, maar als mogelijkheid te zien. Omdenken maakt van een probleem een feit: het gedrag van je kind is wat het is. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws. Gunter kent de valkuilen van de ouder. Hij weet wat hij zegt, en wat voor uitwerking het heeft en dat is fijn en herkenbaar.

Niet genoeg van Omdenken?
Het Omdenken bestaat, niet alleen uit de thema boekjes, maar uit een slimme marketing campagne met een heel eigen lijn, in agenda’s, kalenders, spelletjes, en nog veel meer! Ook zijn er workshops, clinics en lezingen voor bedrijven, en scholen, en een theater stuk dat: ' Zoals verwacht loopt alles ' zal gaan heten.

3 sterren
Uitgever Lev.