Grandioos!

Loek 28 april 2024
Een imposante historische roman gegoten in een door Alkibiades met rietstengel op papyrus opgetekende terugblik op zijn leven, van jongeling tot balling.
Minutieuze verantwoording van classicus Pfeiffer aan de hand van een extensief bronnenoverzicht: historische gebeurtenissen worden door hem herverteld en aaneengesmeed tot een alleszins leesbaar feitenrelaas, opgesierd met minimale fictieve toevoegingen. Zijn bombastische, maar nooit wollige retoriek is weergaloos.

Locatie van handeling: Hellas en wijde omstreken - van Sicilië tot Klein Azië - ten tijde van de (tweede) Peloponnesische oorlog. Athene, bakermat van de democratie, wordt bedreigd en aangevallen door autocratische agressors, en bezondigt ook zichzelf aan oorlogszucht en expansiedrift. Het functioneren en disfunctioneren van de democratische staatsvorm wordt belicht, en de centrale rol die Alkibiades in die geschiedenis vervulde - zijn macht en onmacht, het overgeleverd zijn aan de ‘volatiliteit van het volksbewind’. Churchills gelijk onderstreept: ‘Democracy is the worst form of government except for all those other forms that have been tried from time to time.…’

Een aaneenschakeling van geopolitieke actie en reactie, die de grootmachten van weleer - Athene, Sparta, Perzië - vanuit opportunistisch eigenbelang nu eens met elkaar verbindt, dan weer van elkaar verwijdert: illustratief voor de actualiteit van vandaag, die laat zien dat de geschiedenis ons bar weinig heeft geleerd.
Eén van de lessen uit het boek die in elk geval bij mij nagonst is die van zijn vrouw Hipparete: dat geen man ‘ooit een groot man [zal] zijn als hij niet ook een vrouw durft te zijn’.
Grandioos!