Een fijn tussendoortje

Loes 21 november 2020
Escaperooms zijn al langere tijd een echte hype, ook ik ben er fan van. Zelfs nu het niet mogelijk is in coronatijd, zijn er toch mensen die creatief zijn en een andere manier bedenken, zoals het doen van een thuis-escaperoom.
In het boek 'De Escaperoom' is de kamer echter iets sadistisch. De vier hoofdrolspelers, werkzaam op Wall Street, zitten opgesloten in een lift, en niet voor hun plezier. Het viertal denkt uitgenodigd te zijn voor een teambuildingsuitje, maar degene die hen heeft uitgenodigd, heeft een eigen, geheime agenda. Naarmate het verhaal vordert, kom je er achter wie de uitnodiging heeft verstuurd en wat de reden daarvoor is. Het verhaal volgt dan ook verschillende tijdspaden. Je volgt de vier in de lift; in dit tijdspad word je meegenomen in de gedachten en gevoelens van de hoofdpersonen nu ze opgesloten zitten, maar volg je ook wat kleine aanwijzingen die deze personen in de lift vinden. Oude koeien worden uit de sloot gehaald en er ontstaat een rollercoaster van emoties. In de andere delen van het boek ga je terug in de tijd, en volg je een ander hoofdpersonage. In deze hoofdstukken kom je langzaam achter de reden van het hele gedoe in de lift en ontdek je bepaalde motieven.

De Escaperoom is het debuut van Megan Goldin. De schrijfster komt uit Australië. Goldin is eigenlijk journaliste van beroep. Ze werkte voor ABC en Reuters en is gespecialiseerd in internationaal terrorisme. Haar inspiratie voor het schrijven van haar debuut, De Escaperoom? Zelf vertelt ze er dit over in een interview: "It was a sexist job interview that made me realize how tough it would be to get back into the workforce after having my youngest baby. It made me give up trying to find a job and write novels instead. When I wrote my corporate thriller The Escape Room, I included a fictionalized version of the interview that started me on my journey to become a novelist."

Het boek las heerlijk vlot, ik wilde doorlezen om te weten hoe het zou aflopen. Echter waren er ook veel passages waar ik snel doorheen ging omdat het me niet echt kon boeien, en de personages vond ik walgelijk. Megan Goldin zet hier echter wel duidelijk neer hoe hard het financiële wereldje op Wallstreet is. Het einde van het boek was verrassend, met een kleine plottwist, maar was ook snel en het voelde voor mij wat afgeraffeld aan... Geen hoogstaande thriller vond ik, maar wel een fijne voor tussendoor.

Meer recensies van Loes