De schuldige zit niet in de beklaagdenbank, maar in de jury!

Loortje Leest 26 mei 2023
Advocaat Eddie Flynn heeft in een rechtszaak net voor de vrijpleiting van een prostituee gezorgd. Hij kon op een creatieve manier aantonen dat de politieagent die haar arresteerde het niet bepaald nauw met de regeltjes nam. Dan neemt Rudi Carpe contact met hem op. Deze bekende steradvocaat had hem aan het werk gezien en wil hem aan zijn advocatenteam voor een zogenaamde ´high profile´ moordzaak toevoegen. Zijn client, de Hollywood acteur Robert Solomon, wordt ervan beschuldigd dat hij zijn vrouw Ariella Bloom en hun beveiliger Carl Tozer heeft vermoord.

---Schuldig of onschuldig?---
Rudi Cane is zwaar onder de indruk van de inventiviteit die Eddie Flynn in de rechtszaal heel nonchalant uit zijn mouw tovert en heeft er heel wat voor over om hem in zijn team te hebben. Maar voordat Eddie op zijn zeer genereuze aanbod ingaat, wil hij eerst die Robert Solomon zelf spreken. Hij moet er van overtuigd zijn dat die jonge acteur daadwerkelijk onschuldig is, anders wil hij niets met die hele zaak te maken hebben.

De reden daarvoor is Eddies grootste trauma. Jaren geleden verdedigde hij namelijk een man die overduidelijk schuldig was. Eddie kreeg hem vrij en vervolgens pleegde die man een nog gruwelijkere misdaad waarbij het slachtoffer zwaar mishandeld werd. Zijn schuldgevoel hierover bezorgde Eddie een intense alcoholverslaving. Die verslaving is hij inmiddels te boven gekomen, maar zijn huwelijk is nog altijd op sterven na dood.

---Joshua Kane---
Terwijl de zaak van start gaat, kruip je als lezer met regelmaat in het hoofd van ene Joshua Kane, een getergde man die er met een strak voorbereid plan in slaagt om in de jury van de rechtszaak tegen Robert Solomon plaats te nemen. Hij is overduidelijk van plan om ervoor te zorgen dat deze jonge acteur schuldig wordt bevonden op de moord op zijn mooie jonge vrouw en haar ogenschijnlijke minnaar.

Terwijl de aanklager Art Prior tegenover rechter Harry Ford – een goede vriend van Eddie Flynn – zijn zaak bepleit, stelt Joshua Kane alles in zijn werk om de juryleden die vermoeden dat Robert Solomon misschien onschuldig is uit de weg te ruimen.

Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat de motieven van deze Joshua Kane zijn. En dat hij alle kaarten in handen heeft om in zijn plan te laten slagen. De schuldige voor de moord op Ariella Bloom en Carl Tozer zit niet in de beklaagdenbank, maar in de jury. Gaat Eddie Flynn daar op tijd achter komen en slim genoeg zijn om daadwerkelijk een vrijspraak voor Robert Solomon te krijgen?

---Originele invalshoek---
Het format van de Eddie Flynn-reeks is al lang en breed bekend: Eddie wordt ingehuurd om een kansloze zaak te verdedigen en die weet hij met heerlijk ingenieuze trucjes toch te winnen. Dit is inmiddels het vierde deel uit de serie en alhoewel het inmiddels al lang geen verrassing meer is dat Eddie heel toevallig bij een zaak wordt betrokken die gedoemd is om op een verlies uit te draaien, heb ik me opnieuw kostelijk vermaakt.

De schrijfstijl is vlot, Eddie Flynn is een heerlijk personage waar je wel van moet houden en het verhaal zit vol vaart. Het meest opzienbarende aan dit specifieke verhaal is zonder twijfel het feit dat je dit keer als lezer ook de rechtszaak vanuit de jury meemaakt. Dat is een erg originele invalshoek en de combinatie met Eddies charme en vernuft zorgen ervoor dat ik ernaar uit kijk om aan het vijfde deel in deze fantastische serie te beginnen.

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest