Bijzonder thriller over Saoedi Arabië

Loortje Leest 19 mei 2023
Het is een bloedhete middag als een visser op het strand van het Saoedische Djedda het lichaam van een dode vrouw vindt. Ze is zo zwaar verminkt dat ze niet meer te identificeren is. Inspecteur Osama Ibrahim krijgt de opdracht om uit te zoeken wie de vrouw was en door wie ze op zo´n gruwelijke manier van het leven werd beroofd. Hij krijgt daarbij onverwachte hulp van Katya Hijazi, de ambitieuze laborante op het forensisch lab op het hoofdbureau van de politie, en Nayir de woestijngids.

---Een Amerikaanse vrouw in Saoedi Arabië---
Op zo´n beetje hetzelfde moment als de dode vrouw wordt gevonden, landt de Amerikaanse Miriam Walker na een vakantie in de Verenigde Staten weer op Saoedische bodem. Ze zit er tegenop om weer in dit streng gelovige land te zijn, toch houdt ze zich koest. Haar man Eric werkt hier als beveiliger, hun emigratie naar Saoedi Arabië was enkel en alleen om hem een plezier te doen. En dat is een behoorlijk opoffering, want als vrouw mag je in dit ultraconservatieve land meer niet dan wel.

Zo mag ze geen alcohol drinken, geen broek of andere westerse kleding dragen, niet in openbare restaurants eten, geen auto besturen of fietsen, niet in het openbaar dansen, naar muziek luisteren of naar een film kijken en ze mag ook niet omgaan met een man die geen echtgenoot of familielid is. Doet ze dat wel, dan kan ze door de shariapolitie worden gearresteerd en in een cel worden gegooid.

Miriam heeft haar koffer nog niet uitgepakt als blijkt dat haar man verdwenen is. Aangezien ze geen contact met andere mannen mag hebben (die zijn namelijk niet haar echtgenoot of familie), zit er niets anders op dan om maar alleen op onderzoek uit te gaan.

---Katya Hijazi---
In een land waar je als vrouw bijna niets anders mag dan koken, poetsen, kinderen baren en je mond houden, heeft Katya Hijazi het mooi voor elkaar. Het is haar gelukt om een baan op het prachtige forensische lab op het hoofdbureau van de politie te krijgen en ze krijgt de taak om de weinige bezittingen van de verminkte dode vrouw te onderzoeken. Katya heeft alleen wel een groot geheim. Ze is namelijk niet getrouwd.

“Als ongetrouwde vrouw had ze deze baan nooit kunnen krijgen. De mannen namen het als vanzelfsprekend aan en hadden nooit naar een ‘echtgenoot’ gevraagd, maar de vrouwen waren gevaarlijker. Je kon meestal wel zeggen dat ze, als de werkdag in tien porties kon worden verdeeld, in negen porties praatten over hun familie – en dan vooral hun man – en de tiende portie gebruikten als rustperiode, een noodzakelijke pauze, waarna ze met frisse moed weer aan dezelfde discussie begonnen.”

Katya doet haar werk erg goed, ze ontdekt dat de nikab die nog half aan de dode vrouw hing een zogenaamde bluetooth-nikab is. De digitale informatie die dit technische hoogstandje voortbrengt, zet Katya bij inspecteur Osama Ibrahim op de radar en voor ze het weet ziet hij haar als zijn collega.

---Een bijzondere thriller---
Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de dode vrouw Leila Nawar is, een gescheiden filmmaakster met een voorliefde voor controversieel nieuws en opzienbarende documentaires. Dit houdt in dat zo’n beetje iedere conservatieve Saoedi een motief voor haar moord had. Er ontstaat een omvangrijk onderzoek waarbij uiteindelijk ook de Amerikaanse Miriam Walker om de hoek komt kijken.

Ik vond dit boek een tijdje geleden in een tweedehandsboekwinkel en heb op en top genoten van deze bijzondere thriller, vooral omdat de locatie, de personages en de omstandigheden zo opmerkelijk zijn. Saoedi Arabië is een compleet ander decor dan de gebruikelijke settings in Europa of Amerika en dat vond ik ontzettend interessant.

Kleine tegenvaller vond ik dat de conclusie uiteindelijk niet zo heel verrassend was en dat ik het einde ook enigszins afgeraffeld vond overkomen, maar dat mocht de algehele pret niet drukken. Er is nog een eerder deel van Zoë Ferraris over Katya en Nayir verschenen en daar ga ik absoluut ook nog naar op zoek.

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest