Het heeft alles wat je in een thriller zoekt.

Lorena03 19 oktober 2019
Een thriller is mijn favoriet genre bij boeken, maar ook bij films en series. Daarom verheug ik er me ook op om Achter gesloten deuren te recenseren. Een goed boek naar jouw smaak vinden is namelijk zeer moeilijk. Door recensies als deze te lezen, vind je al sneller wat je zoekt.

De auteur van het boek, B. A. Paris, is van Iers-Franse komaf, maar groeide op in Engeland. Achter gesloten deuren is haar debuut. Het is een psychologische thriller die je zou moeten doen huiveren vanaf de eerste pagina. Het boek geeft je een bepaalde angst, die je alleen maar kan voelen als je het boek leest.
Jack Angel, een advocaat voor zaken rond mishandelde vrouwen, lijkt een heel charmante en vriendelijke man die nooit een vlieg kwaad zou doen. Grace, die stopte met haar job, omdat ze meer tijd voor jack wilde maken, is de perfecte echtgenote voor een man als jack. Ze heeft een jongere zus, Millie, met het syndroom van Down. Als Millie achttien wordt, is er beslist geweest dat ze bij het koppel Angel gaat wonen. De dag na hun huwelijk verandert het leven van Grace echter en zal haar toekomst er niet meer zo rooskleurig uitzien, waardoor ze vreest voor de dag dat haar zus bij hun komt wonen. Ze lijken een gelukkig en perfect leven te leiden, althans dat denken de buitenstaanders toch. Ze zijn nooit in hun eentje te zien, maar dit associëren de vrienden van het koppel met dat ze enorm veel van elkaar houden. Mensen met een kritischere blik zullen zich al sneller afvragen waarom Grace nooit alleen naar buiten gaat of waarom ze nooit de telefoon opneemt. Het lijkt dan wel een mooi en perfect leven, maar de vraag is of Grace dit ook zo ziet.

Paris schrijft in een zeer aangename, leesbare stijl. Je moet geen gevorderd lezer zijn om het boek te begrijpen of te kunnen lezen. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken, die zich afwisselend in het heden en het verleden afspelen. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van wat er zich wanneer afspeelt.
Door de ik-verteller, Grace, kan je je vanaf pagina één al helemaal inleven in het personage. Het verhaal speelt zich af in het nu en heeft geen enkele vorm van fantasie in zich. De wereld waarin het zich afspeelt is dus gelijk aan de wereld waarin wij nu leven. Hierdoor maakt het de gebeurtenissen in het boek eens zo angstaanjagend en gruwelijk. Je voelt dat de sfeer in het boek op geen enkel moment aangenaam is en naarmate je meer leest zal je ook merken waarom dit zo is.
Paris heeft dit boek duidelijk geschreven om de lezer te kunnen choqueren. Ze doet dit door het scenario zo realistisch mogelijk te maken en de omstandigheden zo te omzeilen, dat het lijkt dat er inderdaad niets aan de hand is. Omdat het zo realistisch geschreven is, zou je kunnen denken dat het non-fictie is. Dit wekt angst op, want je zou kunnen denken dat het jou ook kan overkomen.
Het doelpubliek kan iedereen zijn. Het is namelijk een thriller die een persoon met weinig leeservaring zo kan uitlezen.

Ik vond het een zeer goed boek. Ik had nog nooit een psychologische thriller gelezen, omdat ik dacht dat het een boek was dat erg moeilijk was om te lezen en te begrijpen. Door Achter gesloten deuren ben ik wat meer geprikkeld voor dit genre.
Vanaf de eerste bladzijde weet je al dat er iets mis is. Je merkt meteen dat de situatie niet is zoals beschreven en je begint ook direct te zoeken naar hints die weggeven wat er nu echt aan de hand is. Het is geschreven in een aangename taal om te lezen, waardoor je niet drie keer over eenzelfde zin moet gaan voor je de zin goed begrijpt. Het realisme in het verhaal is zeer angstaanjagend doordat de leefwereld van de personages normaal is. De situatie van het hoofdpersonage daarentegen wordt weergegeven als een ‘living hel’. Het heeft alle kenmerken die een thriller moet hebben en het heeft alle eigenschappen van een boek dat ik graag wil lezen.

Met andere woorden: iedereen die van thrillers houdt, die je van kop tot teen doen beven, raad ik Achter gesloten deuren aan. Ik hoop dat het nieuwe boek van B.A. Paris minstens zo huiveringwekkend zal zijn.