Zo realistisch

loveboeken 27 maart 2024
Het dossier: Anya Niewierra

“Ja, maar het is niet zielig. Mijn vader zei me dat het juist een verhaal van hoop is. Dat er na verlies altijd weer kans is op nieuw geluk.” blz. 26.

Synopsis:
De 46-jarige kunstenaar Josta Bresse leidt een teruggetrokken bestaan in de heuvels van Zuid-Limburg. Totdat er een aanslag op haar leven wordt gepleegd.
Josta vermoedt al snel een relatie met haar verleden als kunstvervalser voor het DDR-regime, en vlucht naar Berlijn om haar oude team op te sporen. Samen met hen werd ze door de Stasi opgepakt op verdenking van diefstal van een dossier. Daarin stond het bewijs dat de DDR-top vervalste kunst verkocht aan het Westen.
Achtervolgd door huurmoordenaars probeert Josta het dossier nu in handen te krijgen. Haar speurtocht leidt tot een confrontatie met de man die haar leven verwoestte...

Allereerst pak het boek eens op en bekijk die prachtige sprayed edges van het boek. Wow wat ziet dat er prachtig uit. En dit is alvast een voorproefje van een spannend verhaal.

Ik wil niet te veel inhoudelijk op het verhaal ingaan omdat ik bang ben te veel voor jullie te verklappen en dit boek moet gewoon door jullie gelezen worden!
Het verhaal start als een rustig kabbelende Geul. (De Geul is een beekje/riviertje hier in Zuid-Limburg).
Je maakt kennis met Josta en haar leven en je wordt van allerlei belangrijke informatie voorzien die later in het boek van pas komt. Josta die een rustig, zelfs teruggetrokken leven leidt in Mechelen, die geniet van de natuur, haar heuvels en de Vijlener bossen. Maar wordt opgeschrikt door een reeks heftige gebeurtenissen.
En op dat moment begint de Geul langzaam te veranderen van een kabbelend beekje in een riviertje met stroomversnelling.
Zodra Josta naar Berlijn vertrekt raakt ook het boek in een stroomversnelling. En oh wat is het dan moeilijk om het boek zomaar weg te leggen en het verhaal los te laten.

Kortom een pakkend, spannend verhaal over het leven tijdens het DDR-regime. Zo realistisch geschreven dat je bijna zou denken dat het waargebeurd is.
Dus krijg je de kans om dit boek te lezen dan vooral doen. Zorg dat je de tijd hebt om door te lezen want dit verhaal houd je in zijn greep en laat je niet meer los.

Meer recensies van loveboeken