De familie Vrijborgh

lttlered 17 juli 2023
Via de leesclub ben ik op dit boek gekomen. Ik mocht meedoen en was ook gelijk benieuwd naar het boek.
Het gaat om een ridder familie in Nederland waarin Ridder Jan 5 kinderen heeft de jongste twee (Beatrijs en Joris). Geven het minste om het ridder bestaan. Vooral Joris vind het helemaal niets. Hij heeft juist dromen om andere beroepen te oefenen. Hij is ook niet zo heldhaftig als zijn andere broers. Beatrijs trekt veel op met haar jongste broertje Joris en wil het liefste ook op avontuur als ze weer de stad in zijn. Ze wordt op slag verliefd op de zoon van de onthoofder van het dorp een match die totaal niet op nummer 1 staat in de familie. Zij moet namelijk trouwen met iemand met status en niet een normale burger jongen.

Omdat zowel Beatrijs al Joris niet bij het ideaal beeld passen van de familie Vrijborgh worden ze weg gestuurd. Eerst wordt Joris weggestuurd naar het klooster en vervolgens Beatrijs. Hoe dit precies afloopt zeg ik liever niet anders verraad ik te veel.

Je wordt meegenomen in hoe het is om in een ridder familie op te groeien. Het is zeker niet alleen rozengeur en manenschijn. Het kan heel hard en eenzaam zijn. Ook al lopen er twee verhalen lijnen door elkaar heen het is niet storend.

Het is een boek dat makkelijk te lezen is en je wilt het boek niet snel weg leggen.

Meer recensies van lttlered