Een Japanse versie van rechter Tie

Lydia74 29 april 2022
Als groot van van rechter Tie was dit voor mij een nog onbekende Japanse variant. Spelend rond de 16de eeuw met veel details over de Japanse systemen zowel politiek als wat betreft de rechtspraak, heeft het een vergelijkbare sfeer als de rechter Tie boeken. Waar deze echter uitblinken in eenvoud werd dit verhaal wat complexer en daarin ook wat ongeloofwaardiger aan het eind. Wat niet wegneemt dat het een goed tijdverdrijf biedt juist wanneer je van wat historische detectives houdt.
Het verhaal gaat over een samoerai die een aanstelling krijgt als opsporingsambtenaar en daarbij ontdekkingen doet die op een steeds ingewikkelder en diepgaander complot lijken te wijzen. De strikte sociale randen en standen maken het een op een ontdekken en ontmaskeren van daders niet gemakkelijk. De innerlijke strijd die het geeft tussen plicht en verlangen maken het voor de hoofdpersoon Sano, niet eenvoudig. Blijkbaar is het deze roman niet erg aangeslagen in Nederland. Want er zijn nog vervolgen op dit eerste deel in het Engels. Maar deze zijn nooit vertaald naar het Nederlands.

Meer recensies van Lydia74