Doet (te) weinig recht aan een complex oorlogsverhaal

Lydia74 10 februari 2021
Ik heb het boek gelezen op aanraden van een vriendin. Het boek leest vlot. En het blijft ingrijpend te lezen hoe oorlog impact heeft op mensen en met name kinderen. En welke gruwelijkheden zij moeten doorstaan. Toch mis ik een zekere diepgang. Ana blijft toch wat ver van je afstaan en haar emoties kun je toch niet helemaal meevoelen, waardoor het geheel toch wat plat blijft. De ambivalenties die ze beschrijft zijn met name verstandelijk te volgen maar doen geen echte pijn. Ook de conflicten tussen de verschillende ethnisch groepen worden ook wat een dimensionaal belicht. En dat is jammer want dat doet de complexe geschiedenis van de burgeroorlog in voormalig Joegoslavië geen recht. Daarom 3 sterren

Meer recensies van Lydia74