Een hoop niets

Manon 31 mei 2020
Dit boek vertelt het verhaal van Simon, die op weg is naar volwassenheid en Jimmy, die al zoveel heeft meegemaakt in zijn leven dat kind zijn nieteens een optie was. Jimmy komt op een regenachtige dag bij Simon in huis. Zijn vader nam hem mee uit het politiebureau in de hoop dat zijn eigen zoon iets kon lospeuteren bij Jimmy. Jimmy laat echter niets meer los dan dat hij blank is, ontvoerd is uit zijn blanke familie en nu bij een zwart gezin woont waar hij mishandeld wordt.

Langzaam maar zeker laat Jimmy iets meer los bij Simon, zij het nogal vaag en gehusseld. Simon besluit hem mee te nemen naar de persoon die volgens hun meer antwooorden kan geven op het mysterie dat Jimmy's verleden is. Simon pakt zijn brommer, spijbelt, loopt weg van huis met Jimmy en begint een ware roadtrip door Zuid-Afrika.

Om bij het begin te beginnen en de controversie even uit de weg te ruimen. Is dit boek racistisch? Jazeker. Maar niet omdat de schrijver het zo racistisch heeft bedoeld of niet door heeft gehad dat het erg racistisch is, nee. Dit boek is racistisch omdat er in Zuid-Afrika nog veel racisme is en de apartheid dan wel is afgeschaft, het is zeker niet verdwenen. Is dat opzicht heeft de schrijven dus een vrij realistisch beeld neergezet van de situatie. Je kunt je afvragen of de wereld dit nodig heeft, prima. Misschien wel, misschien niet. Het boek is in ieder geval bedoeld racistisch om een situatie weer te geven die zich in deze wereld daadwerkelijk nog afspeelt.

Buiten bovenstaand kon ik me wel enorm irriteren aan de continue differentiatie tussen zwart en blank. Bij elk karakter werd de huidskleur benoemd. Dus hoe bedoeld en realistisch ook, het is wel degelijk racistisch en irriteerde me. Een personage is meer dan zijn/haar huidskleur.

Dan de karakters. Die zijn nogal vaag en ik vond ze behoorlijk irritant. Ik kan me al niet inleven in het feit dat de vader een jongen van het bureau meeneemt naar zijn eigen huis en bij zijn zoon laat slapen, ik geloof er ook geen zak van dat beschermde Simon het lef heeft om met een onbekende jongen die uit het politiebureau komt half Afrika door te crossen. Maar goed, daarna blijft het ook gewoon irritant. Simon bungelt continue tussen het wel en niet geloven van Jimmy in. Als je twijfelt aan iemand verhaal (die je pas een paar dagen kent) ga je niet door heel Afrika crossen op je brommertje. Jimmy's verhaal veranderd steeds en buiten dat schommelt Jimmy continue tussen het wel en niet praten. De ene keer praat hij met Simon en zijn het dikke vriendjes en het andere moment keurt Jimmy hem geen blik waardig en zegt hij helemaal niks. Zonder rede. Irritant.

Simon was ook enorm veel bezig met vrouwen, meisjes, mooie dames, tieten. Ugh. Met de diepgang van een goudvis kon dit er nog wel bij.

In het boek werd er redelijk wat Zuid-Afrikaanse taal verwerkt. Dit vond ik leuk, hierdoor kreeg ik het gevoel echt in een ander land te zijn, in Afrika. Echter bij veel woorden kon je de betekenis niet per se uit de tekst halen en wist je dus niet wat het betekende. Een woordenlijst zou fijn zijn geweest.

Het verhaal neemt een hoop wendingen. Sommige voegde iets toe aan het verhaal maar veel waren ook echt onnodig. Zo werd een leeuw doodgeschoten, sorry voor de spoiler, ik bereid je er liever op voor. Dat had echt niet gehoeven. Voegde naar mijn idee echt niets toe aan het verhaal. Waarom zou je dat doen? Dat het in Afrika afspeelt betekent niet dat je meteen de big five hoeft neer te knallen.

Door de vaagheden in het boek ben je wel continue op je hoede, benieuwd naar wat Jimmy nu weer voor raar iets gaat zeggen, wat zullen ze ontdekken en wat doen ze daarna. Het blijft allemaal echter vrij vlak, voegt weinig toe en voelt allemaal erg 2d.

Door de karakters voelt het boek voor mij vlak, onbelangrijk en vaag. Bij het hele boek heb ik gedacht, wat voegt dit nu toe? Mijn conclusie, hoe hard deze ook mag klinken, het voegt niets toe. In de lange lijn boeken die ik heb gelezen gaat dit boek me niet bijstaand om de inhoud maar om het feit dat ik het met een hoop andere mensen heb gelezen en dat terwijl ik dit schrijf ik in mijn achterhoofd heb dat de schrijver deze recensie ook gaat lezen. Sorry Angelo, ik wil je niet kwetsen, dit boek was het gewoon niet voor mij.

Zijn er mensen die dit helemaal tot het einde hebben gelezen? Bedankt, ik waardeer je enorm! Laat een comment achter!

Meer recensies van Manon