Pleidooi voor alleen reizen

Mappie 17 juli 2020
Vroeger veel gedaan: lange afstandswandelingen met alles op mijn rug en wild kamperen of in een hut onderweg. Lichtgewicht spullen en lichtgewicht eten.
Las het boek in 2 dagen uit. Erg inspirerend hoewel ik al aantal jaren helaas niet meer kan wandelen. Daarom bijzonder om deze reis toch als het ware mee te beleven. Maakte veel herinneringen los.

Tim Voors beschrijft de landschappen en omstandigheden van woestijn tot
hoge bergen treffend, lopend vanaf de grens in Mexico tot Canada. De tocht duurt 5 maanden, van het voorjaar tot aan in het invallen van de herfst. Het gaat gepaard met prachtige foto's zodat ik nog beter kon 'meereizen'. En dan de mensen en hun verhalen die hij zoal onderweg ontmoet en waar hij al dan niet een tijdje mee optrekt. Er zijn korte hoofdstukjes over praktische dingen die je vooraf moet regelen, wat je wel/niet meeneemt.
Hij gaat daarnaast ook in op wat het met je doet als je dit alleen onderneemt.
1.Vooral meer introspectie en meer contact met anderen: bijzondere ontmoetingen die je aanzetten aspecten van je eigen leven en van de mensheid te overdenken als je weer alleen verder trekt. Bijvoorbeeld simpeler leven, minder consumeren.
2.Het maakt je sterker als je alle beslissingen onderweg alleen moet nemen: nog een rustdag nodig of morgen meteen door. Welke route bij slecht weer: een omweg zoeken of toch gewoon door of juist teruggaan.
3.Trail Magic: vreemden die je onderweg verrassen net op het goede moment met iets lekkers of een koud biertje. Tim maakt dan vaak een klein schilderijtje met waterverf als dank. Waarom doen ze dit voor vreemden die ze nooit weer zien. Vraagt hij zich af.
4.Beter beeld krijgen van de lokale bevolking. Alleen stap je sneller op mensen af en durven mensen jou ook eerder te benaderen en uit te nodigen in hun huis. Citaat:
'Er zit iets benaderbaars in een persoon alleen. Een kwetsbaarheid die ruimte schept zodat deuren eerder voor hem opengaan. Vreemden zijn vrienden die ik nog niet heb ontmoet.'
Een echt pleidooi voor alleen reizen!

Meer recensies van Mappie