Absoluut het lezen waard

Marcel 02 februari 2020
Met het boek ‘Schiphol’ biedt Stephan Steinmetz een unieke inkijk in misschien wel de meest intrigerende plek van heel Nederland. Een stad op zich. Een plaats waar wordt gelachen, maar waar ook hartstochtelijk wordt gehuild. Een stad die op een plek ligt waar nog betrekkelijk kort geleden water was. Een stad in het meest dichtstbevolkte deel van Europa. Een stad die Schiphol heet.

De auteur neemt de lezer mee in het levensverhaal van onze nationale luchthaven. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan hoe het begon. Het is geweldig om te lezen hoe onze nationale luchthaven langzaam de vorm kreeg die het nu heeft. Van een paar grasvelden, naar een heuse verharde landingsbaan, naar de zee van asfalt die het nu is. De geschiedenis van onze nationale luchthaven is erg beeldend weergegeven. Ook ben ik allerlei dingen over Schiphol te weten gekomen die ik nog niet wist, over bijvoorbeeld lettertypes, reclame-uitingen en eventuele alternatieven voor Schiphol. Erg boeiend!

Tegelijkertijd wordt uitgebreid stilgestaan bij de keerzijden van een groeiende luchthaven: hele dorpen die plaats moeten maken, geluidshinder en het probleem van deze tijd: broeikasgassen. De auteur besteed terecht uitgebreid aandacht aan deze zaken, maar zou van mij iets beknopter mogen zijn. Waar het eerste deel van het boek las als een trein, leest het tweede boek iets moeilijker door de veelvoud aan namen die voorbij komen. Dit doet echter niets af aan mijn mening dat dit boek absoluut het lezen waard is. Zelfs als je nooit op Schiphol komt. En dit laatste zegt misschien nog wel het meest...

Meer recensies van Marcel