Roman met een thrill

Marceline de Waard 27 november 2021 Auteur
‘Onder jouw huid’ draait om de obsessie voor een mooie vrouw. Wat het verhaal voor mij anders maakt dan andere romans met dit thema is dat de obsessie geen seksuele component heeft maar eerder een zoektocht is naar een betere ‘ik’.

Hoofdpersoon is Lena, een jonge vrouw met een bipolaire stoornis. In korte hoofdstukken ontvouwt zich langzaam het beeld van een vrouw die bij haar geboorte een slechte hand kaarten meekreeg en wanhopig probeert om via haar buurvrouw iemand te worden die ertoe doet. Gaandeweg het verhaal kreeg ik steeds meer met haar te doen.
Dit in tegenstelling tot het onderwerp van haar obsessie, Veerle. Kreeg ik als lezer goed inzicht in de zielenroerselen van Lena en begreep ik waarom ze is wie ze is, het personage van Veerle bleef voor mij aan de oppervlakte. Ze kreeg weinig diepgang en riep bij mij af en toe irritatie op. Misschien is dat ook wel de bedoeling van de schrijver, en wilde ze een mooi uiterlijk combineren met een naar anderen toe gevoelsarm karakter. Als dat zo is, is ze daar goed in geslaagd.

Wat beide vrouwen delen is dat ze uiteindelijk beiden slachtoffer zijn. Lena in eerste instantie alleen van haar ongelukkige genen en opvoeding, Veerle van de mannen om haar heen. Maar de obsessie voor Veerle raakt uiteindelijk Lena hard. En terwijl Veerle dit koud van haar afschud, hoop je als lezer dat het goed komt met Lena. Of dat zo is? Lees het zelf, is mijn advies. ‘Onder jouw huid’ is meer dan de moeite waard.

Meer recensies van Marceline de Waard