Strijd om gerechtigheid

Marcia 28 september 2019

In The Hate U Give is de zestienjarige Starr Carter getuige als een politieagent haar beste vriend Khalil doodschiet. Khalil had geen wapen op zak maar was ‘vermoedelijk’ een drugsdealer. Verslagen door emoties probeert Starr zichzelf te herpakken in een samenleving vol ongelijkheid. Angie Thomas raakt een gevoelige snaar met dit boek. In The Hate U Give toont ze aan hoe jonge zwarte mensen in de Verenigde Staten behandeld worden - niet alleen door de politie, maar door de samenleving in het algemeen. Het is belangrijk dat boeken zoals deze verschijnen, zodat we met zijn allen kunnen leren van dergelijke situaties. Om ongelijkheid en racisme te bestrijden, moeten we eerst inzien dat het bestaat. Angie Thomas opent je de ogen.

The-Hate-U-Give-1b.jpg

De enige getuige

Starr Carter leeft in twee werelden. Ze woont in een arme zwarte buurt, Garden Heights, waar het niet altijd veilig is op straat. Doordeweeks gaat ze naar een dure witte school. Eigenlijk kan ze nooit helemaal zichzelf zijn, want op beide plekken is ze een andere Starr.

Na een feestje rijdt Starr met haar beste vriend Khalil naar huis. Ze worden aangehouden door de politie. De agent vraagt of ze uit willen stappen en of Kalil zijn papieren wil laten zien. Aangezien het niet duidelijk is waarom ze aangehouden zijn, stelt Khalil vragen. Dat wordt niet gewaardeerd door de politie. Een van de agenten schiet de ongewapende Khalil neer. Zijn excuus is dat de jongen vermoedelijk een drugsdealer was en dat het leek alsof hij een wapen wilde pakken. Starr is de enige getuige. Vanaf dat moment moet ze kiezen: zwijgen of demonstreren.

“What's the point of having a voice if you're gonna be silent in those moments you shouldn't be?”

Het is geen eenvoudige keuze voor Starr om te getuigen. Dit kan haar leven in gevaar brengen. Tegelijkertijd is ze echter de enige getuige, de enige die voor gerechtigheid kan zorgen. In de pers wordt Khalil afgeschilderd als een crimineel. Verschillende politieagenten proberen Starr en haar familieleden te intimideren, zodat ze niet zal getuigen. De verontwaardiging in de zwarte gemeenschap wordt groter en groter. Wat is er die nacht echt gebeurd? Iedereen wil dat Starr antwoordt op deze vraag.

The-Hate-U-Give-4.jpg

Corrupte politieagenten

The Hate U Give wist me enorm te raken. Tijdens het lezen liepen de tranen meerdere malen over mijn wangen. Er wordt Starr - en de complete zwarte gemeenschap - zoveel onrecht aangedaan en het lijkt alsof het de witte mensen nauwelijks iets kan schelen. Het is verschrikkelijk om hierover te lezen.

“People like us in situations like this become hashtags, but they rarely get justice”

Ook het feit dat politieagenten zo corrupt zijn is schokkend. Dat de agenten zo ver gaan in intimidaties om te zorgen dat Starr niet zal getuigen, toont aan dat de politie zeker niet altijd te vertrouwen is. Dat de politie niet met íedereen het beste voorheeft. Het is zelfs zo erg dat Starr als twaalfjarige al een gesprek had met haar ouders, over wat je moet doen als de politie je aanhoudt. Dat je rustig moet blijven, onderdanig moet zijn en altijd moet meewerken - anders kan je het zoals Khalil met je leven moeten bekopen.

"When I was twelve, my parents had two talks with me. One was the usual birds and bees. (...) The other talk was about what to do if a cop stopped me."

The-Hate-U-Give-2b.jpg

Tussen twee werelden

Het feit dat Starr onderdeel uit maakt van twee verschillende werelden, geeft The Hate U Give een extra dimensie. In haar buurt en op haar school wordt er namelijk heel verschillend gereageerd op de dood van Khalil. Veel van haar klasgenoten denken bijvoorbeeld dat Khalil inderdaad een drugsdealer was en 'dat hij het waarschijnlijk wel verdiend zal hebben'. Ondertussen leidt de moord op Khalil in haar wijk vooral tot demonstraties en protesten. De zwarte gemeenschap wil gerechtigheid.

Angie Thomas valt in The Hate U Give meteen met de deur in huis: het schietincident vindt bijna direct plaats. Hierdoor kun je natuurlijk niet meer stoppen met lezen. Sowieso is de schrijfstijl erg vlot. Ook de personages voelen erg authentiek.

“Brave doesn't mean you're not scared. It means you go on even though you're scared.”

Starr is een ontzettend sterk personage, zeker als je bedenkt dat de moord op Khalil niet de eerste keer is dat ze zoiets meemaakt. Oude herinneringen komen ook nog eens naar boven tijdens het verwerkingsproces en de strijd om haar stem te laten horen. Ik heb zo ontzettend veel respect voor haar.

The Hate U Give gaat over racisme en politiegeweld, helaas een ontzettend actueel onderwerp. Tegelijkertijd is het hoofdpersonage ook op zoek naar zichzelf. Het contrast tussen haar witte school en de zwarte buurt waarin ze woont, veroorzaken vele dilemma's bij Starr. Terwijl ze de dood van Khalil probeert te verwerken moet ze tegelijkertijd opkomen voor alles waar ze in gelooft. Angie Thomas opent de ogen voor racisme en toont aan wat een individu kan bereiken, alsook wat de kracht is van de gemeenschap. Een must-read voor jong en oud, wit en zwart.

The-Hate-U-Give-3.jpg

Deze recensie verscheen ook op Boekvinder.be.

Meer recensies van Marcia