Moderne en mooie roman

15 november 2018
Het boek "Lam" van Hannelore Bedert is een mooi boek over een jonge vrouw die verteld over haar jeugd. Lucia groeide op met een vader die vluchtte in zijn werk nadat haar moeder zomaar verdween in het niets. Het gemis van de moeder tekent het verdere leven van Lucia waarin zij "lamgeslagen" ronddoolt en niet in staat is er iets van te maken. Het boek is droevig en hard, zonder dramatisch en overdreven te worden. Het raakt je vooral door de eerlijke schrijfstijl. De hoofdstukken over pesten en gepest worden passen uitstekend in deze tijd waarin dit onderwerp grondig door scholen wordt aangepakt. Een kind is sowieso kwetsbaar en als de basis, in de vorm van een liefhebbende en begeleidende vader en/of moeder, ontbreekt is het extra moeilijk om hier mee om te gaan. Hannelore Bedert heeft met dit boek gezorgd voor een prachtig debuut en legt de lat meteen hoog. Ik zie uit naar een volgend boek van haar en reserveer alvast een plaatsje in mijn boekenkast.