Krachtig boek!

Margo 21 oktober 2019
Het Schaduwjaar van Kim Ligget, je kon er niet naast kijken als je wat actief bent op sociale media. De uitgeverij maakte enorm veel reclame wat ook mijn interesse wekte en na gelezen te hebben over wat het boek gaat kon ik ook niet anders dan uitkijken tot hij gepubliceerd zou worden. En wat een geluk had ik toen ik mocht deelnemen aan de leesclub voor het boek! Bedankt Hebban!

In het schaduwjaar volgen we Tierney die deelneemt aan het genadejaar. Het genadejaar is er voor jonge meisjes omdat men geloofd dat ze magie bezitten en via deze weg moeten ze de magie kwijt geraken. De wereld die Ligget hier neerzet is er eentje waar ik zeker niet in zou willen leven: heel vrouwonvriendelijk, hard en meedogenloos. Tierney is een sterke vrouw die onafhankelijk wil zijn en een eigen mening heeft.

Ik moet toegeven dat ik niet direct verkocht was aan het verhaal. Voor mij begon het wat te traag en was het gewoon allemaal veel te vaag. Na 100 pagina’s vol met uitleg (die natuurlijk nodig waren) mocht het toch echt wel beginnen voor mij. Gelukkig gebeurde dit ook, toen het verhaal eenmaal echt van start ging werd ik in het verhaal gezogen en kon het boek moeilijk wegleggen. Ligget werkt met korte hoofdstukken wat ervoor zorgt dat je snel leest. Hier en daar zit een plottwist die ik zeker niet zag aankomen, eigenlijk was het hele verhaal een raadsel ik wist echt niet wat ik nog verder kon verwachten. Sterk! Het verhaal bevat wat romantiek, maar dit is zeker niet de hoofdthematiek.

Kortom een sterk en prachtig boek met duidelijke boodschappen, sterke personages en een originele verhaallijn. Grote aanrader!

Meer recensies van Margo