Een feelgood roman over naastenliefde en de zin van het leven

Wanneer Tommy Roos zijn vijftigste verjaardag viert komt hij tot de conclusie dat er van zijn rustig, kabbelende leven nog maar weinig over is. Hij ligt in scheiding met zijn vrouw Martina, wat voor hem heel onverwachts was en tegen zijn zin in. Het ziet ernaar uit dat de fabriek waar hij al jaren werkt naar Estland gaat verhuizen. En zijn kinderen wonen liever bij zijn ex-vrouw en haar nieuwe vriend, een hele bekende fotograaf, en kijken amper naar Tommy om. Gelukkig heeft hij nog wel zijn beste vriend en steun en toeverlaat Charbel, die hij al kent sinds zijn jeugd. Vroeger was Tommy een hele bekende en veelbelovende rockster totdat hij zijn muziek aan de wilgen hing voor Martina en de kinderen. Nu begint de zoektocht naar wie Tommy nu is zonder zijn muziek en alle voor hem zo bekende vastigheden om zich heen. Samen met een uitgerangeerde operazangers begint hij aan een zoektocht naar zichzelf.

Ik mocht dit boek lezen voor de Hebban Leesclub en het is altijd een feestje om een boek samen met een leesclub te lezen en te bespreken. Je kijkt dan toch op een andere en intensievere manier naar een boek. Dit boek schijnt het eerste deel te zijn van een drieluik maar vooralsnog is er geen informatie te vinden over een mogelijk vervolg, dus ik ben benieuwd.

Het verhaal begint meteen met de scheiding tussen Tommy en Martina waarin je meteen merkt dat Tommy compleet overvallen wordt door het feit dat Martina wil scheiden. Hierdoor kom je al meteen lekker in het verhaal. Tommy kwam op mij over als een hele sympathieke man, in eerste instantie heeft hij zelf niet in de gaten dat zijn leven inclusief hemzelf is ingedut en hij is het er in eerste instantie ook helemaal niet mee eens dat Martine wil scheiden. In het begin is hij heel boos dat zijn rustige leventje op zijn kop wordt gezet door zijn vrouw. Daarnaast is er frustratie over de fabriek waar hij werkt omdat er geruchten gaan dat de fabriek verplaatst gaat worden naar Estland. Gaandeweg het boek wordt hij milder, leert hij om naar zichzelf te kijken, zijn plaats en aandeel in het geheel te zien. Hij krijgt zijn leven meer op orde, is er voor de kinderen, gaat zijn huis opruimen, hij gaat zijn verleden als rockster aan en kan met mededogen kijken naar Gunnel die een puinhoop van haar leven maakt. Zijn vriendschap met Charbel is hem ook heel waardevol, hij ziet wel in dat hij daar vroeger niet altijd zorgvuldig mee om is gegaan maar koestert deze bijzondere vriendschap nu. Tommy ontpopt zich dus als een gefrustreerde man naar een sympathieke, lieve man die het leven weer aangaat.

De schrijfstijl van Cecilia Klang is heel toegankelijk en prettig om te lezen. Op de achterflap wordt gewezen op humor en de humor is ook zeker aanwezig maar dan subtiel, ik zat regelmatig een keer te grinniken of te glimlachen maar schaterlachen is het niet. Het is een heerlijk kabbelend verhaal met leuke en originele wendingen. Het einde is mooi maar geeft ook zeker ruimte voor een vervolg, ik ben erg benieuwd naar een volgende deel.

Meer recensies van Marieke IJsendoorn