Een heerlijk boek vol vaart en afwisselende personages

Marieke IJsendoorn 19 januari 2023
Moordende hitte is het thrillerdebuut van schrijversduo Sophie Fraza en Ester Ankoné, zij publiceren onder het pseudoniem Sophie Wester.

Samen met een aantal buurvrouwen uit het hofje waar ze wonen, probeert Annejet een belevingstuin te creëren. Zelf is ze voorzitter van dit project en haar goede vriendin Karin is de penningmeester, maar ondanks hun vriendschap loopt het opzetten van dit project al vanaf het begin af aan stroef. Het is de bedoeling dat ze met subsidie van de gemeente iets moois opzetten voor de buurt en dat het organiseren van de belevingstuin de buurvrouwen ontspanning oplevert.

De onderlinge frustraties zorgen echter voor een netelige situaties, er broeit van alles onderling: jaloezie, afgunst, geheimen en verslaving. Iedere buurvrouw heeft zo haar eigen probleem en denkt het hare over de anderen. Met de komst van de nieuwe en knappe buurvrouw Katja en haar dochter Manou komen de onderlinge verhoudingen flink op scherp te staan.

Het boek begint met spannende proloog, na het lezen hiervan ben je heel erg benieuwd wat je als lezer te wachten staat. Het boek bestaat uit twee delen namelijk ‘Broeien’ en ‘Branden’, de titels van deze twee delen zijn perfect gekozen en sluiten goed aan op de inhoud.

Na de proloog begint het verhaal met hele andere personages en in een rustiger tempo. We leren in de eerste hoofdstukken de hoofdpersonages Karin, Annejet en Katje kennen. De hoofdstukken zijn kort en zijn elke keer geschreven vanuit het perspectief van één van de drie hoofdpersonages. Het overzichtskaartje aan het begin van het boek was heel prettig, aangezien er in het begin van het verhaal veel personages geïntroduceerd worden. Ik heb het kaartje tijdens het lezen een paar keer geraadpleegd om de personages uit elkaar te houden.

Het eerste deel van het verhaal leest als een roman waarin je meer te weten komt over de personages en de situaties waarin ze verzeild raken, dit is met humor en vaart geschreven. Sommige situaties zijn grappig en herkenbaar, sommige situaties zijn voor mij minder herkenbaar maar dit zorgt voor een leuke afwisseling.

In het tweede gedeelte neemt het thrillergehalte iets toe en vinden de gebeurtenissen in een hoger tempo plaats, maar nergens wordt het nagelbijtend spannend. Het einde kwam voor mij iets te abrupt, het voelde nog niet helemaal afgerond, daar had naar mijn idee nog wel wat meer spanning in gekund.

De proloog heb ik na het einde van het boek overnieuw gelezen en dan begrijp je helemaal wat het doel is van de proloog.

Een heerlijk boek vol vaart en afwisselende personages, de spanning mocht van mij iets meer aanwezig zijn, maar dat neemt niet weg dat ik hun volgende boek zeker ga lezen.

Meer recensies van Marieke IJsendoorn