Een frisse spionagethriller met vrouwelijk venijn

Marieke IJsendoorn 07 september 2022
Van uitgeverij Ambo Anthos kreeg ik de kans om ‘Alias Emma’ vooruit te lezen. De mail waarin aangekondigd werd dat ik was gekozen als vooruitlezer was al helemaal in stijl. Super leuk hoe deze vooruitleesactie als ‘Top Secret Mission’ gecommuniceerd werd.

We maken kennis met Emma Makepeace, ze heeft recentelijk haar interne training tot geheim agent afgerond. Ze is opgeleid door Charles Ripley, een autoriteit binnen de Britse Veiligheidsdienst. Emma, weet van kleins af aan al dat ze spion wil worden. Emma’s vader heeft voor de Russische regering gewerkt maar had zijn land verraden door na het einde van de Koude Oorlog geheimen naar Britse agenten te smokkelen. Helaas kwamen ze achter het verraad en heeft hij dit met de dood moeten bekopen. Emma heeft haar vader nooit gekend en dat heeft zij de Russische regering nooit vergeven.

Voor haar moeder houdt Emma geheim dat ze er alles aan wil doen om spion te worden, na de universiteit volgt ze een opleiding bij het leger. Bij het leger valt ze op door haar uitzonderlijke capaciteiten en talenkennis en zo komt ze bij de Britse Veiligheidsdienst en dus Charles Ripley terecht.

Tijdens een saaie undercover missie wordt Emma met spoed teruggeroepen naar het hoofdkwartier van de Britse Veiligheidsdienst. Ripley heeft een belangrijke, grote opdracht voor haar, er zijn inmiddels vier Russische wetenschappers gedood door de GROe (Russische Militaire Inlichtingendienst) die allemaal beschermd werden door de Britse regering. Michael Primalov moet door Emma worden opgespoord, beschermd en veilig naar de andere kant van Londen worden gebracht. Michael is de zoon van Dimitri en Elena Primalov, twee Russische dissidenten, zij zitten al in preventieve hechtenis op een onderduikadres in de omgeving van Londen. Het grote probleem is dat Michael zijn leven lekker op de rit heeft, de ernst van de situatie niet inziet en totaal geen zin heeft om met Emma mee te gaan omdat hij enorm gehecht is aan zijn werk als kinderarts. De GROe zit ze echter op de hielen en het cameranetwerk van Londen is door de GROe gehackt, toch moet Emma alles op alles zien te zetten om de onwillige Michael naar de andere kant van Londen te krijgen om hem veilig onder te kunnen brengen en voor deze missie heeft ze precies twaalf uur, zal zij haar eerste belangrijke opdracht succesvol volbrengen?

Ava Glass heeft een hele vlotte schrijfstijl, ze wisselt heden en verleden regelmatig met elkaar af zodat je gedurende het verhaal meer te weten komt over Emma’s achtergrond en hoe ze opgeleid is door Charles Ripley. De gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op en dit zorgt ervoor dat het boek voortdurend spannend is en dat je door wil blijven lezen. Je voelt als het ware de race tegen de klok die Emma aan het afleggen is. Fijn dat een spion een keer een frisse jonge meid met een bak lef is en een meer dan gegronde reden om spion te willen worden.

Het slot had voor mij iets uitgebreider gemogen, zonder teveel te verklappen, vond ik de actie op het einde wat tegenvallen. Voor mij had dit iets meer uitgediept mogen worden zodat het meer toegevoegde waarde heeft voor het verhaal.

Als ik het goed heb begrepen is dit boek het eerste deel uit een serie die nog gaat komen. Er is nog ruimte genoeg voor Emma om te groeien in haar rol als spion, dus kom maar op met een vervolg.

Meer recensies van Marieke IJsendoorn