Een spannende en verrassende Young Adult thriller

Marieke IJsendoorn 02 december 2022
‘Dochter van de onderwereld’ is de derde Young Adult thriller van Theo-Henk Streng, hij is onder andere schrijver van meerdere kinderboeken en korte verhalen.

Nikki Verdonk is een vijftienjarige puber en de dochter van Jaap Verdonk, één van de beruchtste drugscriminelen van Nederland. Een paar jaar geleden was hij opgepakt voor de smokkel van tweeduizend kilo cocaïne, maar met dank aan een slimme advocaat en een fout in de procedure was hij onverwachts vrijgekomen. Jaap Verdonk was het rechtssysteem te slim af geweest en dit had hem een bepaalde status opgeleverd onder criminelen. Nikki weet lang niet alle details maar ze is zich er heel goed van bewust in welke kringen haar vader zich begeeft en ook haar klasgenoten zijn hiervan op de hoogte.

Op een dag treft ze, tot haar grote schrik, twee politiewagens aan voor hun huis, haar vader is geliquideerd. Vanaf dan blijkt dat haar vader veel vijanden heeft en dat meerdere criminelen zijn wandel en handel maar wat graag over willen nemen. Nikki’s moeder Emma blijkt overal ook meer vanaf te weten en er dieper in te zitten dan dat Nikki had gedacht. Voor Nikki zijn maar twee dingen belangrijk, dat haar moeder de onderwereld de rug toekeert en dat ze erachter komt wie haar vader heeft vermoord en waarom. Wie kan Nikki nog vertrouwen in haar zoektocht naar antwoorden en voor wie moet ze oppassen?

‘Dochter van de onderwereld’ is een compact verhaal, geschreven vanuit het perspectief van Nikki. Ik vond het een mooie invalshoek voor een Young Adult verhaal om de criminele wereld vanuit het oogpunt van de puberdochter van een crimineel te bekijken. Nikki is een onverschillige puber die verslaafd is aan haar sigaretten. Ze baalt ervan om aangesproken te worden op haar vaders criminele activiteiten, waar ze het liefst zo weinig mogelijk van af wil weten, desondanks is ze gek op haar vader. Na de liquidatie van haar vader wil Nikki juist zoveel mogelijk te weten zien te komen over haar vaders activiteiten, wie waren zijn bondgenoten, wie zijn er te vertrouwen en wie niet en waarom is haar vader vermoord en door wie. De volwassenen om haar heen willen weinig met haar delen toch weet ze steeds meer over haar vaders handel en contacten te weten te komen met behulp van haar ietwat afstandelijke klasgenoot Jim. Nikki blijkt over een behoorlijke portie roekeloosheid en lef te beschikken wat het lezen des te spannender maakt. Het feit dat Nikki aan bepaalde personen duidelijk een grote hekel heeft helpt ook mee aan de onderhuidse spanning in het verhaal. Door de vele gebeurtenissen en vlotte schrijfstijl van de auteur blijft het verhaal boeiend en wordt je zelf nieuwsgierig wat er met Nikki’s vader is gebeurd en of haar moeder zich kan loswrikken van het criminele wereldje.

Het verhaal had voor mij nog wel iets langer en uitgebreider mogen zijn. Toch snap ik dat het voor een Young Adult boek juist fijn is dat het een wat directere schrijfstijl is zonder veel omzwervingen, dat het tempo er goed in zit en het verhaal niet te lang is. De plottwist vond ik overigens erg goed en heel verrassend.

Meer recensies van Marieke IJsendoorn