Een toegankelijk avonturenverhaal - verteld zonder inlevingsvermogen

Mariekeleestverder 07 september 2020
Twee zussen en twee buurjongens (ook broers) krijgen een oude tekst in de schoot geworpen. Ook ontdekken zij per toeval een geheime kamer in de recent gerenoveerde woonboerderij waar een bijzondere installatie verborgen is. Door middel van hedendaagse hulpmiddelen waarover iedere tiener beschikt (mobiele telefoon, apps, scanner) als ook de hulplijnen van een bereidwillige docent en een vader die kunsthistoricus is, ontrafelt het viertal de betekenis van het in spiegelschrift opgetekende manuscript. Een tijdreismachine! Het lukt de kinderen om Leonardo da Vinci tijdens zijn leven op te zoeken. Leonardo is dan nog een jonge man met een fascinatie voor het ontleden van lijken. Het verhaal combineert een aantal aspecten uit het leven van Da Vinci, die door de tussenkomst van het viertal uit de toekomst zal leiden tot zijn beroemde kunstwerken en ontdekkingen. Mooi uitgangspunt van dit avonturenverhaal. Helaas maakt het steeds wisselende perspectief tussen een van de vier dat er weinig aandacht is voor ieders emoties en dat ik als lezer moeite heb om mee te gaan in het verhaal.

Meer recensies van Mariekeleestverder