In Spreek je chocola heeft de hoofdpersoon, Jaz, haar eigen problemen met haar tot dan toe beste vriendin (Lilly) die in de brugklas ook nieuwe vriendschappen sluit (o.a. met Kara). Heel herkenbaar voor alle meiden (en jongens) van die leeftijd. Dan komt er een nieuw meisje, een vluchtelinge die de taal nog niet spreekt, in de klas. Jaz zoekt door middel van berichtjes en smileys contact en zo leren Nadima en Jaz elkaar steeds beter kennen. De auteur creëert een geloofwaardige belevingswereld waarbinnen ook het verhaal van Nadima een plek krijgt zonder dat het ergens zoetsappig wordt. De onderlinge verhoudingen binnen de vriendinnengroep wisselen door misverstanden, gebeurtenissen of emoties zoals jaloezie. De chocolade uit de titel en de opening van het boek blijft ook een fijne rol spelen in het verhaal. In zowel de ontknoping als in metaforen zoals deze: 'En de knoop in mijn maag smolt weg als chocola in een chocoladefontein.'

Reacties op: Prachtig verhaal over vriendschap, vanuit het perspectief van een brugklasser.

Spreek je chocola? - Cas Lester