Ze laat je het racisme voelen

Marielja de Geus 29 september 2021
Een vriendin tipte mij het boek ‘365 dagen vrouw’. Een boek met voorbeelden van stereotyperingen, lompe uitspraken en slechte grapjes over vrouwen, die eigenlijk iets zeggen over machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen. Ik was benieuwd naar 365 dagen vrouw, maar dat boek is op dit moment (nog) niet als e-book verkrijgbaar. Gelukkig kon ik het andere boek van Naeeda Aurangzeb wel downloaden. Dezelfde opzet, maar dan over racisme en discriminatie van mensen met een niet Christelijke religie of culturele achtergrond. Zo, dat zeg ik omslachtig. Wat ik bedoel: allochtonen. Maar dat durf ik na het lezen van dit boek niet meer zo te zeggen.

Aurangzeb heeft een boek samengesteld dat je aan het denken doet zetten. Met 365 anekdotes laat ze zien wat zij als Nederlandse vrouw, met Pakistaanse ouders, zoal tegenkomt in het dagelijks leven. Uitspraken van onbekende voorbijgangers, collega’s, vrienden en vriendinnen, komen maar wat vaak ongelukkig terecht. De voorbeelden lezen vlot en zo blader je van de ene discriminerende opmerking naar de volgende racistische anekdote. Ik ontkom er niet aan dat ik me getroffen voel. Is het plaatsvervangende schaamte? Nee, het is begrip dat groeit. De opzet van dit boek is er duidelijk op gericht om met 365 voorbeelden een gevoel over te brengen, en dat lukt. De discriminerende standpunten, vooroordelen, onwetendheid en gewone, pure lompigheid geven weer hoeveel Nederland nog te leren heeft; hoeveel ík nog te leren heb. Ik doe mijn best om lief en open te zijn, maar ook ik heb vooroordelen meegekregen gedurende mijn leven, en zal daardoor ongetwijfeld opmerkingen maken die verkeerd overkomen. Daarom had ik het fijn gevonden als Aurangzeb een deel van het boek had gewijd aan mogelijkheden tot verbetering. Waar moeten we op letten? Wat zijn de meest gemaakte fouten en hoe kunnen we die voorkomen? Vertel het ons, Aurangzeb, want de meeste mensen die lompe dingen zeggen doen dat niet uit kwaadwillendheid, maar uit onwetendheid. Dat denk ik tenminste, want ik wil graag geloven dat de mens goed is. Voed ons maar op. Leg me uit hoe ik het beter kan doen. Hopelijk volgt er een derde boek met daarin 365 anekdotes waaruit blijkt hoe het beter kan.

Meer recensies van Marielja de Geus