Je mag zijn wie je bent - of niet?

Marielja de Geus 07 april 2023
De mooiste vis van de zee gaat over Regenboog, een vis met prachtige glimmende schubben die glinsteren als een regenboog. Regenboog voelt zich anders dan de andere vissen en wil niet met hen meespelen. De andere vissen zijn jaloers op Regenboog en willen ook mooie schubben. Een kleine vis overtuigd Regenboog een kleine schub aan hem te geven. Regenboog geeft alle vissenvriendjes een schub, waarna Regenboog wel mee gaat spelen.

Het thema is delen. Een goed thema dat aansluit bij de leefwereld van peuters. Maar, en hier komt mijn bezwaar, waarom moet Regenboog iets van zichzelf delen? Waarom mag Regenboog niet zijn wie die is? Ik had als kind lang, dik, bruin haar, had ik mijn lokken moeten afknippen en moeten delen met kinderen die dun haar hadden?
In de uitwerking van het thema delen is de auteur voorbij gegaan aan het gegeven dat je trots mag zijn op wie je bent en dat je je daar niet voor hoeft te schamen; niet als je minder knap bent, maar ook niet als je voldoet aan een schoonheidsideaal. Je hoeft jezelf niet weg te geven om bij een groep te horen. De auteur had beter Regenboog een verzameling parels of schelpen kunnen geven om uit te delen.

Al met al een boekje dat prachtig vormgegeven is, met een thema dat aansluit bij de leefwereld van peuters maar over een belangrijk aspect (authenticiteit) heen stapt.

Meer recensies van Marielja de Geus