Een debuut om te herlezen

Marielle 26 juni 2020
Dit boek mocht ik lezen voor de Hebban Debuutprijs 2020 en het heeft me buitengewoon aangenaam verrast. Ik vind het volkomen terecht dat dit boek op de shortlist terecht is gekomen.

Het verhaal wordt geschreven vanuit Pieter, 70 jaar, vader van dochter Julia en vanuit zijn enige kleinkind Renke, 25 jaar. De hoofdstukken Pieter en Renke wisselen elkaar af.

Pieter en Renke hebben nooit veel contact gehad, meestal alleen op de verjaardag van Renke. Een ruzie tussen Pieter en zijn dochter lag hieraan ten grondslag.

“Haar ouders zijn meesters in het bewaren van familiegeheimen. In het tonen van een glimlach naar de buitenwereld, vastgeplakt mer doorzichtig plakband, terwijl het gebroken stuk eigenlijk aandachtig gelijmd zou moeten worden.”

Pieter, houdt een dagboek bij sinds hij de diagnose ALS heeft gekregen. Aangezien deze ziekte niet te genezen is en hij niet weet wat het leven nog voor hem in petto heeft, besluit hij zijn drie laatste wensen te vervullen. Het cijfer 3 speelt een belangrijke rol in zijn leven en komt telkens terug.

Hij vertrekt, alleen, naar Japan. Naar zijn vriend Yamada, om bij hem karatelessen te volgen. Aangezien het leven in Nederland hem, na de dood van zijn vrouw en het summiere contact met zijn familie in Nederland, weinig te bieden heeft, besluit hij om in Japan te blijven. Ook omdat de ziekte vat op hem begint te krijgen.

Vanuit Japan stuurt hij fragmenten uit zijn dagboeken naar Renke die haar grootvader op deze manier een beetje beter leert kennen. Renke verliest haar baan en besluit op een wat vage uitnodiging van haar grootvader in te gaan en naar Japan te reizen om hem te ontmoeten en de verloren tijd in te halen.

- De schrijfstijl is prachtig; ik heb veel zinnen gemarkeerd omdat ze zo mooi zijn, vooral opa Pieter heeft een aantal prachtige uitspraken en gedachten.
- Het is een boek waarvan ik zeker weet dat ik het zal herlezen, dat heb ik niet vaak.
- Het vertelperspectief, geschreven vanuit Pieter en zijn kleindochter Renke sluit mooi op elkaar aan, vult elkaar aan en wordt nergens verwarrend of onoverzichtelijk.
- Het had heel gemakkelijk een over-sentimenteel boek kunnen worden maar het is heel goed gedoseerd.

Meer recensies van Marielle