Een echt pageturner. Wauw.

Marijo Bakker 04 juni 2023

Taal : Nederlands
Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 292
Verschijningsdatum : mei 2023

Dit boek heb ik als recensie exemplaar mogen lezen van uitgeverij Godijn Publishing. Heel hartelijk dank hiervoor.

Achterflap:
Een mindfulness retraite vol sidderende spanning. Als vrouwencardioloog Claire door haar man wordt ingeruild voor de jongere Chantal gaat ze op een mindfulness retraite voor vijftig plus vrouwen. Ze hoopt, naast ontspanning en rust, haar eigenwaarde terug te krijgen. Door de jaren heen heeft ze zichzelf weggecijferd voor haar gezin, haar werk en is ze kwijtgeraakt wie ze is. Tijdens deze week komt ze er echter al snel achter dat sommige vrouwen een hele andere reden hebben om mee te doen aan deze week. Duistere geheimen spelen een rol. Wat hebben de mannen die ze tegenkomen in de plaatselijke kroeg hiermee te maken? Iedereen lijkt een verborgen agenda te hebben. Als een van de deelnemers wordt vermoord, vraagt Claire zich af of het een vergissing is en zij het beoogde slachtoffer is. Claire vreest voor haar leven. Deze retraite verandert voor Claire langzamerhand in een grimmig schouwspel waarin iedereen een rol lijkt te spelen en niemand echt is. Wie zal deze nachtmerrie overleven?

De cover:
Tja, ik vind hem niet echt bijzonder. Nu ik het boek gelezen heb, schept de cover wel meer duidelijkheid. Het jammere is dat, wanneer het boek in de winkel ligt, hij misschien over het hoofd gezien wordt. Dat zou doodzonde zijn.

De inhoud:
Mooi groot lettertype. Korte hoofdstukken, deze beginnen steeds met een spreuk. Heel mooi. Ook zorgt dit ervoor dat het verhaal overzichtelijk en duidelijk is.

Mijn beleving van het verhaal:
Wat start als een rustige roman, eindigt in een rasechte thriller. Claire’s huwelijk met Arnoud is voorbij. Ze is ingeruild voor een jonger exemplaar. Ze moet iets ondernemen om haar vertrouwen en eigenwaarde terug te krijgen. Ze besluit een weekje mindfulness te gaan doen. Als er onverwachts een moord wordt gepleegd, is het geen rustige roman meer.
Anita Kok heeft een heerlijke manier van schrijven. Het verhaal wordt heel rustig opgebouwd. Ieder personage is tot de puntjes uitgewerkt. Hierdoor kun je je ook goed inleven in het leven van iedere persoon. Maar net als je denkt dat je ze een beetje kent zit er een flinke adder onder het gras. Niemand is wat hij lijkt. Als ik eindelijk denk het te begrijpen en denk dat ik het weet, komt daar de plottwist. Totaal verrassend. Het venijn zit hier duidelijk in de staart. Daardoor is het boek tot de laatste letter spannend. Ik gebruik deze term weinig, maar dit boek is een echte pageturner.
De 5 sterren zijn echt verdiend.

Meer recensies van Marijo Bakker