Te langdradig .....

Marina 28 december 2021
Deze historische roman van Ruth Kornberger (1980, Bremen) brengt ons het verhaal van Maria Sybilla Merian en haar 2 dochters . Zij is zeer geïnteresseerd en doet onderzoek naar insekten en vlinders , en er eveneens mooie gedetailleerd te tekenen.

Het boek speelt zich af in de 17de eeuw en geeft het proces weer van het plannen en de reis zelf vanuit Amsterdam naar Suriname en terug. Het verhaal is gebasserd op waargebeurde feiten , maar doorspekt met fictieve feiten en overspoeld met een liefdesaffaire

En het is juist door dit dat het boek mijn verwachtingen niet inloste. Het is soms langdradig en sommige stukken zijn overbodig, en naar mijn gevoel zijn de personages te oppervlakkig. Maar de beschrijvingen van de natuur en de insecten zijn prachtig. Ook het geschiedkundige aspect kon me bekoren . De geheimzinnige liefdesrelatie met een zekere Jan maakte van het boek meer een liefdesroman als een histiriscghe roman en dat stoorde mij.
Wel een extra vermelding voor de prachtige cover , dit laat je wegdromen over “de reis van haar leven “

Meer recensies van Marina