Leuk gekeuvel over de natuur

Marion63 14 juni 2021
Wat zich op milieugebied wereldwijd afspeelt, doet zich op kleine schaal voor op en rondom de boerderij van Pauline de Bok in Mecklenburg-Voorpommen. Omdat ze al langer op mijn lijstje van auteurs stond die ik eens wilde lezen, heb ik de kans gegrepen die de uitgever van 'De poel', Atlas Contact, gaf om haar nieuwste boek te lezen in ruil voor een recensie.

De Bok heeft al meer boeken geschreven over haar boerderij (waar precies houdt ze angstvallig verborgen). 'De poel' is het recentste boek en de actualiteit komt er op verschillende manieren om de hoek kijken. Het begint al meteen met het vertrek richting Duitsland: ze wil voor het donker aankomen omdat ze niet kan wachten om de poel te zien, die plas die er al jaren gewoon is. Een jaar geleden was hij flink buiten zijn oevers getreden, maar nu? Zou er water in staan? Jakkerend is ze onderweg naar de ultieme plek om zich te onthaasten. Zo komen op de eerste bladzijden al twee actuele thema's voor veel mensen aan de orde: de behoefte om meer in het hier en nu te leven en de droogte van de afgelopen jaren.

Vervolgens komt het wild aan bod dat ongenood op 'jouw' terrein komt. Alsof de zwijnen die de boomgaard hebben omgeploegd weten dat het 'haar' boomgaard is. De vogeltjes mogen echter vrijelijk het huis in en uit vliegen. Sterker nog: die nodigt ze uitdrukkelijk uit door ramen en deuren open te zetten. Die willekeur of botsing tussen ideaal en realiteit komt regelmatig terug in het boek, bijvoorbeeld bij de keuze voor plastic regentonnen of de moeite om een gevangen wasbeer dood te schieten. Waar ze vervolgens wel een lekker stoofpotje van maakt.

Met een beetje goede wil zou je die overwegingen filosofisch kunnen noemen. Voor mij gaat die vlieger niet op en dat komt door de keuzes die De Bok maakt: ze kiest wat haar uitkomt. Dat mag, en ik begrijp die keuzes ook wel, maar het is uiteindelijk precies wat de mens altijd doet: het eigenbelang laten prevaleren. Daardoor is 'De poel' voor mij eigenlijk niet meer dan een leuk dagboek met hier en daar echt wel rake observaties. Prima om een paar uurtjes zoet mee te zijn, meer niet.

Meer recensies van Marion63