God is ook maar een mens

Marjan van Druenen 09 januari 2021

'Het Einde kent geen woorden, het Einde taalt niet'

Wouter Berns is al meer dan 25 jaar kunstschilder en maakte voor zijn boek Een hemel voor Theo zelf de cover. ‘De gedachteloze filosoof’ loopt de hemeltrap op van 77 treden. Voor alle levensjaren één trede. Theo is die man van 77 en sinds lange tijd chronisch ziek. Wanneer hij het tijdelijke met het eeuwige verwisselt, ontmoet hij Petrus en wordt bewoner van het Hemelrijk. Alles wat hij daar ziet zijn zaken die hij ergens van herkent, zijn persoonlijke herinneringen krijgen een waar gezicht. Theo wordt gevraagd iets heel bijzonders te doen, of eigenlijk iets heel bijzonders te worden.

Berns is een getalenteerd man. Naast schilder is hij een waarachtig woordkunstenaar. Zijn zinnen bewegen zich tussen diepgang en wijsheid en geven stof tot nadenken.

‘Hij bevond zich in een bijzonder ergens dat nergens op leek’
‘Hij besefte dat de wil niet zonder kunnen kan’

Het geheel leest makkelijk, maar dat is meteen een valkuil. Het zijn weliswaar korte hoofdstukken, toch komt het boek het beste tot zijn recht wanneer het langzaam gelezen wordt, omdat het zoveel meer bevat dan slechts een goed verhaal. Er wordt gereflecteerd op het leven en de imperfectie van God. Bovendien is het verrassend actueel. Berns schrijft over hoe de huidige menselijke beschaving op een dood spoor zit, over het nutteloze van het westers materialistisch denken en over het leed dat macht met zich meebrengt. Gelukkig zijn er nog net genoeg mensen waarbij het God gelukt is om hen een fatsoenlijke ziel mee te geven. God heeft een geheim project en werkt aan een zielenupgrader om mensen naar een ander en hoger bewustzijn te brengen. Persoonlijk denk ik dat ‘zielenupgrader’ kans maakt op het Van Dale Woord van het Jaar 2021!

De naam Zwieperd, voor een engel, was ik minder enthousiast over, maar dat is dan ook het enige. Een hemel voor Theo is een hoopvolle vertelling met meerdere lagen. Het is een filosofisch werk dat antwoord kan geven op de eeuwenoude vraag: wat gebeurt er na de dood? Het is geruststellend, humoristisch en geeft inzicht. Laat het woord God je niet afschrikken, dit is vervangbaar en ingezet als beeldspraak.

Meer recensies van Marjan van Druenen