Een boek dat je gelezen moet hebben!

Marjan van Druenen 02 februari 2021
Ergens begin jaren 90 las ik een boek dat enorm veel indruk op mij gemaakt heeft: Het ontstaan en het einde van alles van Graham Hancock. Daarin las ik ook over ene Erich von Däniken en zijn Waren de goden kosmonauten? Van Hancock las ik ongeveer alles wat hij publiceerde, van Von Däniken had ik tot recentelijk niks gelezen, hoewel zijn naam heel vaak genoemd werd in andere werken waarin ik geïnteresseerd was. Wat een blijdschap en opwinding ervaar ik nu ik ook zijn boek heb mogen lezen!

Bij het zien van de cover herkende ik meteen de grottekening bij Ferghana van figuur met (astronauten)helm. Deze afbeelding samen met de goudkleurige letters deden mij denken aan een theorie dat goden de aarde bezochten om er goud te (laten) delven. Het nodigt uit tot lezen.

Bewoners van een andere planeet hebben de aarde bezocht en de mensheid gecreëerd. Een theorie over het ontstaan van de mens die de wetenschap negeert, omdat het niet aansluit op hun (Darwinistische) ideeën. Aanwijzingen zijn in de archeologie te vinden en in de scheppingsverhalen van over de gehele wereld. Rotstekeningen uit de oude tijd, UFO’s, Nascalijnen die je alleen uit de lucht kunt zien, de gigantische grote, zware beelden op Paaseiland en vele andere voorbeelden met onderbouwingen voor buitenaards leven worden door Von Däniken geleverd. Hoewel de bewijzen niet altijd even sterk zijn, dwingt het tot zelfnadenken en onderzoeken. De gemiddelde leek heeft geen idee met welke methoden in andere boeken, op tv en natuurlijk op het internet zijn theorie tot in het extreme verdraaid wordt. Deze auteur weet er helaas alles van. Gelukkig zijn er inmiddels meerdere intellectuelen, wetenschappers en academici die zijn ideeën steunen.

Waarom zouden wij aannemen dat we de enige levende wezens met menselijke eigenschappen in de kosmos zijn? Is dat niet een arrogante gedachte? Von Däniken is nergens opdringerig. Hij laat de lezer genoeg ruimte over voor eigen invulling. In het boek staan 323 vraagtekens. Dat geeft aan dat het boek vele hypotheses laat zien en je dwingt om out of the box te denken.

Het origineel is gepubliceerd in 1968. Deze 40e druk bevat een aantal extra’s, zoals een indrukwekkend voor- en nawoord van de auteur en op hoogwaardig glanspapier afgedrukte foto’s. Kortom een zeer fraai exemplaar. Het boek is al meer dan 50 jaar in omloop, is onverminderd actueel en leest als een spannend verhaal. Dit moet je dus gewoon gelezen hebben.

Meer recensies van Marjan van Druenen