Een typisch menselijk probleem

Reacties zoals verdriet, frustratie, depressie, jaloezie en boosheid worden veroorzaakt door emotionele onvolwassenheid. Geleid door verzen uit de Bhagavad Gita leert Swami Dayananda ons hoe we kunnen groeien naar emotionele volwassenheid. De Bhagavad Gita is een heilig, omvangrijk geschrift dat een grote rol speelt in het hindoeïsme. Het beschrijft niet hóe wij moeten leven, maar geeft fundamentele oplossingen voor uitdagingen en problemen in ons leven. Emotioneel Volwassen is samengesteld uit een 6-tal lezingen en wordt voorafgegaan door een beknopte introductie over de Bhagavad Gita.

Door onze beladen reacties op omstandigheden ontstaan ongewenste emoties. We reageren op situaties vanuit het niet accepteren van de feiten. De uitdaging is deze onveranderbare feiten te omarmen, want problemen komen voort uit de weigering hiervan. De opbouw van Dayananda’s lezingen is uitstekend. In ieder hoofdstuk wordt een begrip uitgelegd of toegelicht waardoor er een heldere uiteenzetting ontstaat. En wat heel welkom is, zijn de herhalingen in de teksten die net even anders verwoord worden, waardoor de essentie steeds duidelijker wordt.

Onze persoonlijkheid bestaat uit een verzameling voorkeuren en aversies. Alleen tijdens onze slaap zijn wij vrij hiervan. Emotionele volwassenheid staat synoniem voor innerlijke groei, het doorgronden van het zelf en het begrijpen en beheersen van onze voorkeuren en afkeren, en hier adequaat mee omgaan. De mens is niet geprogrammeerd om automatisch emotioneel volwassen te worden en daarom moet deze groei door hemzelf op gang gebracht worden. Dayananda is de lezer hierbij zeer behulpzaam, hoewel het ook weerstand geeft en confronterend is. Hij maakt je bewust van het putten uit de bron die hulp kan bieden. Een bron die vrij is van beperking. De bron zou je God kunnen noemen.

Ondanks de complexiteit van de materie, die overigens ineens heel eenvoudig blijkt, leest het geheel vlot. Door de rijke metaforen en het feit dat de betekenis van gebruikte Sanskriet termen steeds weer tussen haakjes wordt aangegeven, wordt de leesbaarheid vergroot. Dit werk is geschikt voor degene die kennis wil maken met de psychologie van de Bhagavad Gita, geïnteresseerd is in Advaita Vedanta (non-dualiteit) of in zichzelf wil investeren om nóg meer over zichzelf te leren. Het zal je niet teleurstellen.

Meer recensies van Marjan van Druenen