Permanente stoornis

Scherven brengen geluk, maar niet in een relatie met een narcist. Op de cover van Narcistisch misbruik in de liefde van Mjon van Oers zien we gebroken glasscherven. Deze symboliek staat voor gebroken beloften, teleurstellingen en een gebroken hart. Er is iets stuk gegaan. In een narcistische (liefdes)relatie gaat er veel stuk. Narcistisch misbruik heeft diepe impact. Van Oers laat in 50 vragen met antwoorden zien wat de stoornis inhoudt, hoe je het herkent en hoe je jezelf kunt beschermen. Ze zegt: “En geloof me, je wilt met geen van hen je leven delen”. Dit triggert tot doorlezen.

Narcisme in de gezonde vorm is een natuurlijk mechanisme van het ego tot zelfbehoud. Dat is niet waar dit boek over gaat. Hier krijgen mannen en vrouwen met een narcistische persoonlijkheid stoornis en andere veelvoorkomende profielen van mensen met typische narcistische eigenschappen hun geliefde podium. Het is een permanente stoornis, deze mensen hebben geen empathie en kunnen het ook niet ontwikkelen. We worden gewaarschuwd, leren hoe we onszelf kunnen beschermen en (spoiler!) worden bewust van het feit dat het giftige gedrag nooit zal veranderen. Waarom zou je het dan nog lezen? Omdat van Oers eigenlijk alle informatie geeft die je nodig hebt om te overleven.

Mijn verwachting van dit werk was dat het taaie kost zou zijn en veel van hetzelfde. Dit bleek echter niet zo te zijn. Het kan een feest der herkenning zijn voor wie te maken heeft met narcistisch misbruik. Nou ja, eigenlijk geen feest, wel herkenning. Dit boek zou ik aanraden aan iedereen en niet slechts aan mensen die te maken hebben met narcisme in hun leven. Wanneer je dit gelezen hebt kun je voorkomen dat een narcist jou in zijn greep houdt, kun je leren wat de signalen zijn en het verschijnsel herkennen. Bijkomend voordeel is dat het erg vlot en leuk geschreven is, duidelijk en recht voor z’n raap.

Meer recensies van Marjan van Druenen