Les in Advaita Vedanta (non-dualiteit)

Marjan van Druenen 16 augustus 2020

De dialoog tussen God in de gedaante van Krishna en boogschutter Arjuna fungeert als rode draad in 'De essentie van de Bhagavad Gita'. Deze serie van lezingen van Swami Dayananda is zeer gedegen vertaald door Rommert en Manon van Dijk.

De enorme tweestrijd van Arjuna, die in een oorlog zit en gedwongen wordt tegen zijn eigen familie te strijden vormt het begin van de Gita. Hier beginnen de tweegesprekken tussen Arjuna en God over het onbeperkte zelf en universele waarden. Een aantal uitspraken, of eigenlijk verzen uit de Gita, is cursief geschreven in het Sanskriet met daaronder de Nederlandse vertaling inclusief wat aanvulling om het goed leesbaar te maken.

De Gita richt zich op het belang te beseffen dat elk probleem het gevolg is van het fundamentele, menselijke gevoel van gebrek dat voortkomt uit de onwetendheid van de werkelijke natuur van het zelf. Wanneer je ontdekt dat je een vol en compleet wezen bent, verdwijnen al je conflicten en verdriet. De bron van onze conflicten is altijd weer terug te brengen tot iets willen hebben of iets willen kwijtraken (‘Ik wil’).

Dayananda gaat dieper in op elementaire kwesties waar ieder mens mee te maken heeft. Hij doet dit op een heldere manier met gebruik van rijke metaforen en doelgerichte reflecties. Zo laat hij de lezer nadenken over de beperkingen van de mens: verdriet, tijd/dood en onwetendheid met de opdracht: ‘Ga al je activiteiten na en je zult ontdekken dat je je hele leven hebt ingespannen om deze 3 beperkingen te boven te komen.’

Stap voor stap toont hij aan wat geluk eigenlijk is en waar je het kunt vinden. Het is niet binnen en ook niet buiten je. Iedere keer weer heeft hij de gave om in een korte zin de essentie weer te geven. Een korte zin die in eerste instantie weinig nieuws lijkt te bevatten, maar bij analyseren een grondige wijsheid bevat. ’Geluk is afwezigheid van wensen’. Wanneer je begrijpt dat je geluk bènt, kun je het verlangen om gelukkig te worden opgeven.

'De essentie van de Bhagavad Gita' is een geruststellend boek. Dayananda neemt je mee de diepte in om zo aan de hand van zeer eenvoudige vragen jou zelf een antwoord te laten vinden. Of eigenlijk het antwoord te doorvoelen. Alledaagse begrippen worden geherdefinieerd en vergelijkingen zorgen ervoor dat alles op zijn plaats valt. De woordenlijst van begrippen achterin is heel handig. Ik zeg niet dat het een makkelijk boek is. Het zal je geregeld een bladzijde doen terugslaan. De Heer Krishna zegt: ‘Ik ben zowel de makkelijkste als de moeilijkste om te bereiken’ Zo ook dit boek.

Meer recensies van Marjan van Druenen