Crisis als kans

Marjan van Druenen 09 oktober 2020
De eerste indruk van een boek ontstaat bij het omslag met de titel. Bij Psychologie van een gebroken hart denk ik vrijwel meteen aan onfortuinlijke liefdesrelaties die eindigen en waar je niet overheen lijkt te komen. Dat onderwerp komt ook voor in het boek, maar het gebroken hart omvat veel meer. Een hart kan ook breken als we een verlangen, omgeving of huisdier moeten loslaten. Het betekent hier verlies in de breedste zin van het woord. Over het omslag kan ik kort zijn, ik vind het wat eentonig. De inhoud is dat allerminst. Het blijft boeien van begin tot eind.

Opvallend is de aanwezigheid van een leeswijzer dat volgt na het voorwoord. Hier wordt beknopt weergegeven wat je per hoofdstuk kunt verwachten. Heel handig en overzichtelijk. Ik verwacht vooral ervaringsverhalen, adviezen en oefeningen. Mijn verwachting wordt overtroffen. Het geheel heeft een prettige opbouw en heeft heldere praktijkvoorbeelden over intense worstelingen met aan het eind van de hoofdstukken keurig geordende praktische adviezen met vragen ter reflectie.

Hoe graag we het ook zouden willen, een snel herstel van een gebroken hart bestaat nou eenmaal niet. Aangezien onverwerkte pijn een directe bedreiging voor persoonlijke groei is, is het cruciaal dit grondig aan te pakken. Klerk is hierbij zeer behulpzaam. Een gebroken hart zou je dus als kans kunnen zien om problemen bij de wortel aan te pakken en alle (dus ook de onderliggende) pijn om te zetten in kracht. Crisis als kans!

Dit oordeelloze en liefdevol geschreven boek is een aanrader voor iedereen die met verlies te maken heeft of met onverwerkte emoties kampt. Hoewel de nadruk in de relationele sfeer ligt, kan het ook een verhuizing zijn waar je last van hebt of een baan die je verliest. Auteur en coach Akke-Jeanne Klerk, met een master in de psychologie en geboeid door de Jungiaanse psychologie, onthult mechanismen en laat met dit werk zien hoe je na een verlies autonomer en gelukkig(er) kunt leven.

Meer recensies van Marjan van Druenen