Bang voor angst?

Marjan van Druenen 16 september 2020
Nooit meer bang voor angst is de ondertitel van De verborgen wijsheid van spanning, stress, zorgen en onzekerheid. De wat sombere paarse kaft geeft in de rechterbovenhoek een sprankje hoop: een kleine afbeelding van blauwe lucht met wolken. Het omslag van de Amerikaanse (originele) versie ziet er veel vrolijker uit. Het is slechts de buitenkant. Eenmaal begonnen met lezen is er van somberheid weinig te merken, hoop is er des te meer.

In het eerste deel vertelt auteur en psycholoog wat angst is en welke symptomen en oorzaken er zijn. In het tweede deel gaat het over het helen van angst en het laatste deel verhaalt over hoe angst zich openbaart in intieme relaties met partners, vrienden en kinderen. Er zijn diverse oefeningen om spannende momenten beter te doorstaan en angst op het diepste niveau te helen. Alles wordt compleet gemaakt met ervaringsverhalen.

Sheryl Paul laat zien dat angst boodschappers van ons onbewuste zijn. Zij is een liefhebber van de Jungiaanse benadering en daagt je uit om nieuwsgierig te zijn naar wat er allemaal binnen in jou gebeurt. Zo leer je begrijpen wat angst je wil zeggen. Opvallend vond ik de veelzeggende zinnen die Paul in de teksten gebruikt. Dit vond ik een mooie, heldere boodschap: ‘Als we eindeloos naar zekerheid blijven zoeken heeft angst ons dus in zijn greep. Als we de angst gaan beschouwen als een hint dat we eigenlijk een hogere tolerantie voor onzekerheid moeten ontwikkelen, pas dan gaan er dingen veranderen.’

Dit boek gaat over angst in de breedste zin van het woord. Het is een werkboek dat inhoudelijk meer bevat dan ik had durven hopen. Geen lange wetenschappelijke onderzoeken, maar vooral praktische tips. Het gaat over perfectie en zekerheid. De zoektocht naar perfectie is tegelijkertijd een groot verlangen naar zekerheid. Het gaat over allerlei innerlijke processen en over de valkuilen van ons ego. Wie beweegt er probleemloos mee met alle veranderingen in het leven? Die minderheid kan het boek links laten liggen. Voor de zoekende mens en voor wie probeert altijd de controle te houden is dit heel leerzaam. Het heeft mij nieuwe inzichten gegeven. Een bijkomend voordeel is dat het makkelijk leest en de oefeningen heel goed uitvoerbaar zijn. Een aanbevelenswaardig werk!

Meer recensies van Marjan van Druenen