Damian is een snelle en geslaagde zakenman. Hij heeft een oudere broer die hij al jaren niet meer heeft gezien. Deze, Paul, heeft het gezin verlaten toen Damian nog jong was. De belofte ‘ik kom je ophalen’ heeft hij niet waargemaakt. Als Damian zijn broer toevallig op tv ziet en ook hoort dat Paul bijna doodgaat besluit hij hem op te zoeken.
Het contrast tussen de beide broers had niet groter gekund. Damian is een echt stadsmens en Paul woont ver van de bewoonde wereld. Zodra Damian bij Paul is heeft hij geen internet meer en kan dus niet meer doorwerken, wat hij wel gewend is.

Deze overgang van workaholic tot digi-detox maakt hij schijnbaar gemakkelijk. De broers hebben de laatste weken van het leven van Paul goede filosofische gesprekken en Paul geeft zijn broer diverse levenswijsheden mee. Hun hele leven passeert in het boek en daarin is het nodige gebeurd. Ook de reden van het vertrek en het niet naleven van de belofte komen langs. Er worden in een behoorlijke sneltreinvaart veel gebeurtenissen en emoties beschreven, hoogtepunten en dieptepunten.

Het boek leest heel vlot door de schrijfstijl van Erik Hensel. Knap hoe hij dit heeft gedaan. Korte zinnen zonder moeilijke woorden. Of het daardoor komt, of omdat het ook een vrij dun boek is, maar de emoties van iedereen blijven helaas wat vlak. In het boek zijn er eigenlijk vier hoofdpersonen. Naast de twee broers spelen ook hun partners een vrij belangrijke rol. Maar zeker hun karakters worden weinig uitgediept. Dat vond ik jammer. Net als dat het boek wat mij betreft eigenlijk een hoofdstuk te kort was, want ik had nog wel meer willen weten over hoe het Damian verging nadat hij weer thuis was. Ik ben geen fan van een boek met een open eind. Dit voelde niet als een open eind, maar meer als een boek dat nog niet helemaal af was.

De vele levenswijsheden die de revue passeren zijn mooi en geleend van anderen. Zo wordt onder andere de Dalai Lama geciteerd. Goed en fijn om hier weer eens aan herinnerd te worden. Zeker wat betreft de aandacht die er tegenwoordig uitgaat naar alle apparaten en sociale media. Voor velen zal dit ook herkenbaar zijn. Alles samenvattend vind ik 3 sterren eigenlijk te weinig en 4 te veel. Dus ik geef het boek 3,5 sterren. Maar ja dat kan niet op Hebban dus ik hou het bij 3.

Reacties op: Onverwacht en net op tijd weerzien onder de zon

Tussentijd - Erik Hensel