Angst gaat voor emotie

Marjolein 27 maart 2020
Wie omkijkt, een boek waar de media al vol van stonden nog vóór het in Nederland was verschenen. Het boek verhaalt over de vlucht van Lydia met haar zoontje van Mexico naar Amerika. Zij slaan op de vlucht nadat de man van Lydia en haar hele familie zijn vermoord door een kartel. Lydia blijkt in een bijzondere relatie tot dat kartel te hebben gestaan. De schrijfster is geen Mexicaanse en heeft zelf geen ervaring met het op de vlucht zijn. En precies dát maakt dat er zoveel om te doen is geweest in Amerika. Er zijn tal van Mexicaanse schrijvers die vinden dat zij dit boek beter hadden kunnen schrijven en die in elk geval ook met zoveel media-aandacht en bijbehorend voorschot in de markt gezet hadden moeten worden met hun boeken over deze situatie.

De vlucht van Lydia en haar zoontje is heftig. Vol gevaar en onderweg maken zij en daarmee ook de lezer kennis met nog meer vluchtelingen. Met een paar van hen reizen zij samen naar Amerika, anderen zijn meer toevallige passanten maar maken niet minder indruk. Het verhaal kwam op mij levensecht over, hoewel het fictie is. Daarmee zit er voor mij ook meteen een kanttekening aan: het verhaal doet op veel momenten té geromantiseerd aan. Hoe heftig de gebeurtenissen ook zijn, vaak komt een situatie nét op tijd goed of wordt in elk geval door een bijzondere wending erger voorkomen. Ik vind de personages ook wat ‘vlak’ blijven. Maar zoals al in het begin van het boek ergens wordt gezegd ‘Angst gaat voor emotie’. Dus misschien is het juist wel weer heel realistisch dat de personages vlak blijven.
In elk geval laat het boek mij, ook na lezing, zitten met een aantal vragen. Het maakt ook dat ik nu graag een boek van een Mexicaanse schrijver over dit onderwerp ga lezen én dat ik mij meer wil verdiepen in hoe vluchtelingen in Amerika nu echt worden ontvangen en wat hun kansen daar zijn. Ik hoop dat Cummins een vervolg op dit boek gaat schrijven waarin zij hier dieper op in gaat. Want aan haar duur en wijze van vooronderzoek (4 jaar voor dit boek!) kan je niets afdingen.

Meer recensies van Marjolein