Mooie ingetogen blik in het leven van een kunstenaar met grote K

Mark Stokmans 28 januari 2021 Auteur
Mrs. Degas leest heel fijn door, boeit doorlopend en is ontegenzeggelijke knap geschreven. De twee tijdlijnen die door elkaar heen lopen vullen elkaar heel mooi aan, alles is relevant en met elkaar verbonden en geel geloofwaardig. Feit en fictie ook heel mooi op elkaar afgestemd en het karakter van middle-aged Degas en oude Degas (in de voornoemde tijdlijnen) kloppen ook echt met elkaar. Dus heel gaaf.

Het is niet een heel lang boek, je bent vrij snel klaar (misschien een teken des tijds dat uitgevers liever niet te dikke boeken uitgeven), waar ik zelf wel hou van boeken die je de tijd geven om er echt "in te zakken"; echt deel te worden van die wereld en meer te voelen wat daar speelt. Juist dit onderwerp had zich daar denk ik heel goed voor geleend; ik had graag nog meer gelezen over Degas' beleving van (zijn)kunst, als jongeman en ook weer als oudere versie van zichzelf. Het boek geeft glimpsen daarvan, hoe zijn visie door de jaren heen veranderd, maar blijft wel aan de oppervlakte. Hetzelfde kan tot op zeker hoogte gezegd worden van zijn relatie tot Mrs. Degas en bovenal die met zijn broer. Nu raakt het verhaal wel aan die thema's, gaat er een stukje in mee, maar gaat er tegelijk niet echt diep op in. Is niet per se jammer, maar had me wel heel gaaf geleken. Nu is het een mooi en goed geschreven boek, maar ik had het gevoel dat het dus met wat meer van alles echt aangrijpend en inspirerend had kunnen zijn.

Meer recensies van Mark Stokmans