Helaas een tegenvallertje

Marleen 08 februari 2020
Na de Ice bucket challenge een paar jaar geleden heeft de ziekte ALS een groter bereik gekregen. Steeds meer mensen inmiddels wat de ziekte grotendeels inhoudt. Heel erg goed natuurlijk, maar voor mij heeft een boek met dit onderwerp een extra lading. Mijn opa is jaren geleden overleden aan deze ziekte en daardoor was ik nog nieuwsgieriger naar dit boek. En hoewel de ziekte een podium krijgt in Niemand zoals hij, vond ik het niet heel erg goed uitgewerkt. Het kwam amper aan bod en het had eigenlijk ieder andere, verschrikkelijke ziekte kunnen zijn.

Ik denk dat het ook wel kwam omdat je te weinig over opa Pieter leest. Hoewel de flaptekst en zelfs de titel suggereert dat het boek om opa draait, gaat het allemaal teveel om Renke. Ik vond haar ook helemaal niet zo sympathiek, bijna ergerlijk zelfs. Ik vond het erg jammer dat het boek grotendeels om haar draaide en er veel irrelevante delen in het boek waren gestopt. Het idee – dat een kleindochter haar opa die ze helemaal niet zo goed kent volgt naar de andere kant van de wereld – vond ik enorm tof en daar is zoveel uit te halen. Het podium dat aan de kleindochter is gegeven paste helemaal niet in dat idee, vond ik.

Meer dan de helft van het verhaal speelt zich af in Japan en dat vond ik wel heel erg mooi uitgewerkt. Je kunt echt zien dat de auteur verstand heeft van het land en de gebruiken en die komen op een mooie, leerzame en interessante manier naar voren. Maar verder denk ik dat het boek gewoon niet zo mijn ding was. Het voelde voor mij op een bepaalde manier niet kloppend, alsof het niet af was? Ik vind het een beetje lastig om het onder woorden te brengen, maar ik sloot het boek niet met een heel positief gevoel.

Hoewel ik erg nieuwsgierig was naar Niemand zoals hij heeft het boek mijn verwachtingen niet waargemaakt. Ik denk dat het boek niet helemaal mijn ding was, maar misschien vind jij het boek wel heel erg mooi! Voor mij kwamen een paar dingen niet helemaal lekker uit de verf en vond hoofdpersoon Renke te onsympathiek om echt te genieten van het verhaal. Jammer!

Meer recensies van Marleen