opnieuw erg goed oorlogsverhaal

MarlousDemian 05 mei 2024

Na het lezen van drie eerdere boeken van Bram Baptist, wilde ik ook dit nieuwe jeugdboek lezen dat recent verscheen bij Uitgeverij KeyTree. Ik kreeg van Arno een recensie-exemplaar toegestuurd. Super bedankt. De vorige boeken van Brams zijn me erg goed bevallen, waardoor ik hoge en goede verwachtingen heb van het nieuwe boek.

Na Soldaat van het Noorden mocht ik van Arno ook het nieuwe boek Soldaat van het zuiden geschreven door Bram Baptist lezen.

Het verhaal begint net als in Soldaat van het Noorden met een verklarende woordenlijst met uitleg over verschillende termen die in de Tweede Wereldoorlog gebruikt zijn.

Sander zit in het laatste jaar van de basisschool en woont in het Franse dorpje Lederzele. Dit dorpje is in handen van de Duitse bezetters. Sander en Kitty gaan op onderzoek uit als ineens hun leraar plots verdwenen is. Ze ontdekken dat er weer stoomtreinen over het verlaten spoor langs het dorp gaan. Ze vinden op het kantoor van de schooldirecteur een plattegrond van een groot bouwproject dat verscholen ligt in het dorp. Ze besluiten naar de plek te gaan en ontdekken daar iets waar ze denken dat de Duitsers de oorlog nog zouden kunnen winnen. Sander moet de geallieerden waarschuwen maar hoe? Heeft de verdwijning van hun meester hier mee te maken?

Zowel mijn zoon als ik hebben ook dit deel in een heerlijk tempo kunnen lezen. Het is vlot, levendig en concreet geschreven. Het gehele verhaal vonden wij vlot lezen. Af en toe ging de spanning in een stroomversnellingen om vervolgens weer even te vertragen. Dit konden wij allebei enorm waarderen.

Wij vonden het verhaal realistisch overkomen. De emoties die een oorlog met zich meebrengt maakten het verhaal voor ons heel realistisch om te lezen. De personages waren ook prettig uitgewerkt, herkenbaar en zoals het zou kunnen zijn.
De sfeer van de oorlog en hoe de omgeving eruit zag, kwam voor ons heel goed over. Het begon ook direct spannend met de verdwijning van hun meester.

Soldaat van het zuiden is een sterk oorlogsverhaal dat zijn kracht kent door de vlotte, levendige schrijfstijl van Bram Baptist. Voor liefhebbers van oorlogsverhalen een echte aanrader voor zowel jonge als oudere lezers.

Meer recensies van MarlousDemian