een echte Japin

Marrigje 02 oktober 2020
Onmiskenbaar een boek van Japin. Ook nu weer weet hij een historische figuur naar voren te brengen en in het licht te zetten. Een genuanceerd beeld van Degas die een ouwe brompot kan zijn, maar we zien ook een man die zielsveel van Estelle houdt. Zijn liefde voor haar strekt zo ver dat hij zijn ideaal als vrije kunstenaar opgeeft, om als ‘broodschilder’ verder te gaan. Hij schildert alleen nog maar onderwerpen die het commercieel goed doen. Dit om de liefde van zijn leven (schoonzus Estelle die in Louisiana woont) te kunnen onderhouden. Een indrukwekkend aantal schilderijen met als thema balletdanseressen behoort dan ook tot zijn erfenis.
De sfeerbeschrijvingen in zowel Parijs (in het atelier van Degas) als Louisiana (bij de familie op een katoenplantage ) zijn zo beeldend geschreven, waardoor ik me helemaal in die omgeving kon wanen.
Een indrukwekkend boek.

Meer recensies van Marrigje