Geweldige afsluiter van deze trilogie van trilogieën

Martijn (Hebban Crew) 28 december 2021 Hebban Crew
Het is iets meer dan een decennium geleden dat de Expanse-serie begon met het uitstekende Leviathan Wakes. Dat boek en alle vervolgen heb ik gewaardeerd met vier sterren en dit afsluitende deel zou ik ook vier sterren hebben gegeven als het een los boek, of zelfs het derde boek van een trilogie was geweest. Maar de pure prestatie van drie trilogieën op een mooie, tragische, gave en geloofwaardige manier afronden, maakt dat ik voor Leviathan Falls vijf sterren geef (derde keer dit jaar). Een soort piek op de kerstboom, een kers op de taart, het puntje op de i.

Ik ga geen spoilers geven, maar een heleboel lijnen uit de vorige boeken komen hier samen, alle oude bekende (geliefde en gehate) figuren komen langs (al is dat soms alleen in herinneringen en verwijzingen) en de schrijvers weten het tot een logisch, hartverscheurend, humoristisch en heftig einde te brengen.
Ik lees bijna nooit series uit en ik vind vrijwel nooit dat een boek dikker had mogen zijn, maar hier maak ik in beide opzichten een uitzondering.

The Expanse is één van mijn favoriete sciencefictionseries ooit. Heb je de boeken nog niet gelezen? Snel beginnen in Leviathan Wakes! En daarna ook de briljante TV-serie bekijken (die toch nog nieuwe afleveringen en een film lijkt te krijgen na het laatste zesde seizoen).

Meer recensies van Martijn (Hebban Crew)