Ratjetoe

masc 18 oktober 2020
Savannah, Georgia. Oud geld, rijkdom en weelde. Een ‘ons kent ons’-mentaliteit, aristocratie. Machtige mannen met hoge functies die getrouwd zijn met vrouwen met de juiste achtergrond, lid zijn van de meest selecte clubs, steun verlenend aan gepaste liefdadigheidsprojecten en trouwe kerkgangers. Uiterlijke schijn bepaalt het leven in dit boek.

Dit is het wereldje waar Keisha in terecht komt. Keisha, jong, zwart en bloedmooi, word voorgesteld aan de gevestigde waarde als de nieuwe echtgenote van William Radfort IV, weduwnaar van Southern belle, Eleanor die recentelijk aan kanker overleed. Marcie, die 5 jaar geleden haar intrede deed in dit wereldje als nieuwe, jonge echtgenote van Jason en hard gevochten heeft om zich hier op te werken en te handhaven, voelt zich bedreigd door Keisha als ze de geile blikken van haar man richting Keisha opvangt.

Keisha en Marcie hebben echter een vergelijkbaar verleden. Ze zijn beiden de nieuwe, tweede echtgenotes en proberen beiden een leven van armoede en geweld achter zich te laten door hun huwelijk met een oude, rijke man. Keisha laat een leven in een nachtclub in Londen achter zich en Marcie doet er alles aan om niet terug te keren naar het trailerpark. Omwille van deze achtergrond vinden deze twee gelijkgestemde zielen elkaar toch en bloeit er iets op. Als hun mannen uithuizig zijn, geven ze toe aan de lokroep van drank, drugs, liefde en sex.

Zo veel personages er zijn in dit verhaal, zo veel verhaallijnen, plottwists en zo veel thema’s zijn er. Laat dit alles nog overgoten zijn met een sausje van voodoo en je raakt als lezer al snel de draad kwijt. Het verhaal hangt met veel haken en ogen aan elkaar en er zijn heel wat losse eindjes. Pinsborough weet de spanning nooit echt op te bouwen, maar door haar vlotte schrijfstijl ben je er snel door. Ze kan het niveau van haar vorige schrijfsels niet te evenaren. Jammer, want voor mij was het een veelbelovend auteur.

Meer recensies van masc