Heerlijk verhalende thriller

Mathieu Gyssels 30 april 2020
Waar ik even aan moest wennen was het ritme dat achter elk jaartal telkens een naam van een van de hoofdpersonen opduikt: Saartje, Maarten, Diederik. Biebau laat je constant doorheen de tijd springen en dat is ook het bijzondere aan de opbouw van Russisch voor beginners. Het boek is daarmee niet bepaald een klassieke thriller, al is het wel een heerlijk verhaal met een degelijke opbouw.
Maarten, zoon van een ondernemer, moet van zijn vader Russische les gaan volgen. De leraar is een zekere Pavel, zijn mede-cursisten zijn onder meer de mysterieuze Lore en haar man Diederik. Zij willen de taal leren om ‘telegeleid’ de Kungur-grotten in Rusland te kunnen bezoeken.
Kostelijke vondsten als bijvoorbeeld de leraar Pavel: ‘Elke taal is een vrouw’. Over elke taal maakt hij een kloeke vergelijking. ‘En Nederlands?’ onderbrak Lore hem, zich nieuwsgierig voorover buigend. ‘Een reuzin met hangtieten... En ze stinkt naar zuivel.’ Zeer goed gevonden (ook de andere talen overigens).
Tot echte thrillerachtige ontwikkelingen komt het lange tijd niet, al voelt de lezer dat er iets staat aan te komen. En ja hoor, als Lore en Diederik naar Rusland gaan, krijgt het verhaal het benodigde tempo. Wisselingen tussen 1998 en 2010, met veel witregels tussen de alinea’s en halverwege wordt het de lezer duidelijk wat er gebeurd zou kunnen zijn in de Russische grotten.
Uitstekend boek, echte literaire thriller. Alleen de cover vind ik echt helemaal niks. Het is dat het hier aangeraden werd, maar in de boekhandel had ik het anders nooit meegenomen. Het lijkt wel een computercursus of zoiets.

Meer recensies van Mathieu Gyssels