Meeslepend!

Mathieu Gyssels 26 juni 2022
Het Bloed van de Zwaan is op waargebeurde feiten gebaseerd. Het speelt in het Düsseldorf van 1929. De seriemoordenaar Peter Kürten heeft dus echt bestaan, en dit maakt het meteen tot een heel bijzondere thriller. Het is een gruwelijk verhaal maar in één adem door ook interessant. Want wat gaat er in vredesnaam in zo iemand zijn hoofd om? Hoe krijg je zo'n vreselijke dingen voor elkaar?
Wat ik verder erg goed vind is dat de sfeer van vroeger door het verhaal geweven is. Bijvoorbeeld hoe mensen omgingen met geestelijk gehandicapten, of hoe ze aankeken tegen allerlei gender-issues, die toen natuurlijk ook al speelden.
Het karakter van Peter Kürten vond ik echt vreselijk, zijn gedachtes zijn absurd maar juist dit element maakte het verhaal zo goed. Ik werd echt onrustig van zijn fantasieën en hoe hij ze nog waarmaakte ook nog.
De agenten Meisters en Piszko zijn ook klasse neergezet. Commissaris Meisters is echt een man die voor gerechtigheid gaat en alles tot op de bodem wil uitzoeken, ongeacht wat anderen daarvan denken. Piszko is een pak voorzichtiger en durft niet goed tegen het gezag in te gaan. Dat gegeven genereert een tintelende spanning doorheen het hele boek. De strijd van de 'kleine man' tegen de 'grote machine' is een thema dat ik al vaker bij Luijten signaleerde, maar dat hij in dit boek echt op meesterlijke wijze heeft geperfectioneerd.
Het verhaal zit formidabel in elkaar, het leest vlotjes en is goed te volgen. De humor geeft een beetje lucht aan het zware verhaal. Al is het ook macabere humor, het tilt je af en toe echt verder.
Bij momenten kreeg ik kippenvel en ik zat echt vaak op het puntje van mijn stoel. Soms ik moest het even wegleggen, gewoon omdat ik even moest bekomen. Dit heb ik echt nog nooit eerder gehad met een boek, dit zegt voor mij dus heel veel.
Dikke aanrader dus, je komt zeker in vervoering door dit meeslepende verhaal!

Meer recensies van Mathieu Gyssels