Prachtig verhaal

Een prachtig verhaal over een jonge vrouw en haar oma.

Het boek gaat over Judith, een jonge vrouw die is opgevoed door haar oma. Deze vrouw heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog in Auschwitz gezeten, en dit krijgt steeds meer invloed nu ze aan het dementeren is. Om haar oma beter te begrijpen neemt Judith een figurantenrol rol aan in een film over de Tweede Wereldoorlog.

Het verhaal is vanuit de gedachten van Judith geschreven, in haar gedachten praat ze soms tegen haar oma. Deze gedachten zijn misschien niet altijd even sympathiek, maar daardoor juist zo goed te begrijpen, en het karakter van Judith komt heel goed tot leven.

Het verhaal als geheel is goed uitgewerkt en realistisch. Judith maakt misschien vreemde keuzes, maar uit alles blijkt dat ze van haar oma houdt. Judith heeft alleen wat moeite zich staande te houden in de wereld. Dit blijkt uit de stukken waarin Judith aan haar verleden denkt, of als ze iemand tegenkomt uit dit verleden. Judith ontvlucht situaties waar ze geen grip op heeft.

Ik zou dit boek zeker aanraden!

Meer recensies van Melissa Markesteijn