Sprookjes in een harde werkelijkheid

Melissa Markesteijn 04 augustus 2019
Ik was zo blij toen ik dit boek kreeg. De Engelse hardback heeft een prachtige omslag, die meteen nieuwsgierigheid opwekt. E

Het verhaal gaat over Ofelia, een jong meisje dat opgroeit in Spanje onder Franco. Haar vader is overleden en haar moeder is hertrouwd met een officier en zwanger. Ze verhuizen naar het platteland waar Ofelia's stiefvader tegen het verzet strijdt.

Daar aangekomen ontdekt Ofelia een labyrinth en in dat labyrinth ontmoet ze een Faun, die haar verteld dat ze eigenlijk een magische prinses is en die haar drie taken geeft om uit te voeren voor ze terug mag naar de Onderwereld. Om deze taken uit te voeren krijgt Ofelia met zowel magische als menselijke gruwelen te maken, zoals haar stiefvader.

Het boek is natuurlijk de vertelling van de film van Guillermo wel Toro, een prachtige film met hele bijzondere visuele aspecten. Ik was erg benieuwd hoe Cornelia Funke (van o.a. Hart van Inkt) dit weer zou gaan geven. Ze maakt in dit boek gebruik van een prachtige sprookjesachtige schrijfstijl, die voor mij echt goed laat zien hoe de de harde werkelijkheid op kinderen kan overkomen. Het verhaal wordt onderbroken door korte verhalen die te maken hebben met het verleden van Ofelia en de taken die zij moet uitvoeren. Dit zorgt ervoor dat je afgeremd wordt in het spannende verhaal en geeft er echt een extra laag aan. Het sprookjesachtige verhaal verbloemt niets, en geeft weer tot welke gruwelen mensen in staat zijn in een oorlog

Al met al vond ik het een prachtig boek en zou ik het iedereen aanraden.

Meer recensies van Melissa Markesteijn