Een toffe thriller met sterke plottwists

Melissa 13 november 2023
Sinds ik het boek Dert13n van Steve Cavanagh heb gelezen, ben ik fan van deze auteur. Hij weet als geen ander om een ijzersterke thriller in elkaar te zetten, met een verhaal waar je u tegen zegt en plottwists die je niet aan ziet komen. Alleen al de korte samenvatting van zijn nieuwste boek Moorddeal klonk heel intrigerend.

Ik denk dat het het allerbeste is om volledig blind dit verhaal in te duiken, zonder enige voorkennis. Ik zal dan ook vrij weinig over het verhaal zeggen in deze recensie, omdat ik denk dat het verhaal je het meest kan verrassen als je er (bijna) niks vanaf weet. Wat ik wél wil zeggen is: Steve Cavanagh did it again! Het verhaal zit van A tot Z zo ontzettend goed in elkaar. En ondanks dat ik hier en daar wel had geraden wat er zou gaan gebeuren, vond ik dat dit geen enkele afbreuk deed aan het boek. Met open mond en vol spanning sloeg ik bladzijde na bladzijde om, om te uit te vogelen hoe het verhaal nu precies in elkaar zit.

Doordat het verhaal vanuit meerdere perspectieven is geschreven, blijft het lekker vlot weglezen. De hoofdstukken zijn niet al te lang en ik vond elk perspectief even boeiend. Ik vond dat Steve Cavanagh daarnaast de hoofdpersonages allemaal erg goed had weten uit te werken. Normaal gesproken draaien thrillers over het algemeen meer om het verhaal dan om de karakters, maar ik vind dat Steve Cavanagh hier een goede balans in heeft weten te vinden. Ik merkte dat ik ook echt om de personages gaf en werd meegetrokken in hun verhalen en trauma’s die ze hebben meegemaakt.

Moorddeal is zowel geschikt voor de fervente thrillerlezer als voor de beginnende thrillerlezer. Ik denk dat het verhaal de potentie heeft om iedereen te verrassen, en doordat het ook nog eens ontzettend vlot en spannend geschreven is, is dit een geschikt boek om te lezen als beginnend thrillerlezer. Er worden namelijk geen ingewikkelde politieonderzoeken uitgevoerd en het verhaal komt al vrij snel echt op gang. Dit zorgt ervoor dat het verhaal niet langdradig is en je er direct goed in zit.

Nogmaals: ik wil niet te veel verklappen over Moorddeal. Ik kan alleen maar zeggen: lees dit boek! Het verhaal zit zo ontzettend goed in elkaar (al had ik stiekem niet anders van deze auteur verwacht), de karakters zijn interessant en goed neergezet en door de korte hoofdstukken is het boek gemakkelijk weg te lezen. Een absolute aanrader!

Meer recensies van Melissa