Geweldig hoe een actueel thema verwerkt is in een thriller

Menlovesbookstoo 20 maart 2024
Ik ben denk ik een van de weinige mannen die openlijk durft op te schrijven dat hij een groot fan is van de boeken van de Crime Compagnie.

In Geen weg terug behandelt Marie-Jose Verweij het actuele thema kinderverwaarlozing. Een heftig en daarmee ook aansprekend thema voor een thriller.
Gebaseerd op de cover, die me direct getriggerd heeft toen hij door de crime compagnie werd gepresenteerd, had ik direct het vermoeden dat dit een spannend boek zou worden.

Basisschoolleerkracht Walter maakt zich ernstige zorgen over de thuissituatie van zijn leerling Sepp en zusje Mila. Wanneer Jeugdzorg zijn zorgen niet serieus neemt, besluit hij het heft in eigen handen te nemen en ontvoert hij het tweejarige meisje.
Eenmaal thuis raakt hij in paniek en maakt hij een rampzalige inschattingsfout. Een internationale klopjacht ontvouwt zich. Lukt het de politie om Mila weer veilig thuis te krijgen?

In korte hoofdstukken met wisselend karakter perspectief volgen we de verschillende personages in het boek. Dit maakt dat het boek makkelijk wegleest. De spanning wordt goed opgebouwd en je waant je regelmatig als toeschouwer van de beschreven situatie. Ik had het boek in een ruk (zeg drie uur) uit.
Het plot is goed uitgewerkt en de uitkomst verrassend, Marie-José weet telkens weer op het verkeerde been te zetten. Dit maakt het boek zo steengoed.

Door het thema verwaarlozing kruipt het boek onder je huis. Ik raad hem je van harte aan!

Mocht je nu denken hij is uit wat moet ik nu lezen? Dan heb ik nog een tip voor je. Marjoleins van de Gaag's: Verlaat de gevangenis zonder betalen. Dit boek heeft als thematiek de toeslagenaffaire en is een rollercoaster vol spannende gebeurtenissen en plotwendingen. Marjolein schrijft ook in korte hoofdstukken vanuit wisselend perspectief en het boek leest heerlijk weg en laat je tot de laatste pagina in het ongewisse.